Saturn top

Saturns nordpol skifter farge fra blå til gull

Den enorme, sekskantede skyformasjonen på Saturn hadde et blått skjær, men nå ser den gyllen ut. Forskere mener at det er fordi planeten går varmere og lysere tider i møte.

På toppen – som en kalott – har Saturn et sekskantet skymønster som roterer om planetens nordpol med en orkan i midten.

Sekskanten er i seg selv ganske bemerkelsesverdig på grunn av sin tydelige form – som en heksagon – og fordi den har en diameter på ikke mindre enn 32 000 kilometer.

Og nå er forskerne enda mer forundret over det sekskantede skyteppet, som viser seg å ha evner som en kameleon:

Det har nemlig skiftet farge.

Foto: NASA

Sekskant får makeover

Nasas romfartøy Cassini har tatt bilder av sekskanten i både november 2012 og september 2016. Og på fire år har den fått en total makeover.

Den beste forklaringen på forvandlingen er at Saturn holder på å skifte fra vinter- til sommergarderoben.

Et år på planeten varer 29 jordår, og den skifter dermed årstid ca. hvert sjuende år. Og akkurat nå skifter Saturn fra en mørk vinter til en noe lysere årstid – og det blir sommer i mai 2017.

Fotokjemisk dis skaper gyllent skjær

Forskere fra Nasa gjetter på at en økt produksjon av fotokjemisk dis i atmosfæren kan føre til den gylne fargen.

Det skyldes at det sekskantede skydekket fungerer som en slags mur som hindrer at dispartikler – aerosoler – trenger inn i skydekket.

Mellom november 1995 og august 2009 var det polarvinter på Saturn, og da var atmosfæren på nordpolen helt uten aerosoler, noe som resulterte i en knallblå sekskant.

Nasa

Men teorien er likevel bare en teori, og forskere fra Nasa skal nå studere fargeskiftet på nordpolen nærmere.