Nå er Saturn den planeten med flest måner

Romforskerer har funnet 20 nye måner som går i bane rundt Saturn, og planeten med det ikoniske ringsystem har nå flere enn Jupiter. Men hva skal de 20 månene hete? Du er invitert med på navngivingsfesten, og de beste forslagene vinner.

20 måner, alle har en diameter på om lag fem kilometer. 17 beveger seg mot Saturns rotasjon, mens tre måner går «riktig» vei.

Det er oppdagelsen en forskergruppe med den amerikanske astronomen Scott S. Sheppard i spissen nylig annonserte, etter å ha finstudert Saturns ringer med Sabura-teleskopet ved Mauna Kea-observatoriet på Hawaii.

Samme teleskop oppdaget nylig 83 veldig fjerne sorte huller - eller kvasarer, som de også kalles.

Månenes baner kan avsløre hvor de kommer fra, og da forteller de oss om forholdene omkring Saturn da den ble skapt. Scott S. Sheppard, astronom ved Carnegie Institution for Science.

De 20 nye månene gjør at Saturn nå har hele 82 måner. Dermed passerer den Jupiter – som bare har 79.