Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Stjerneskud
Universet - Meteor

Stjerneskudd fyller oktoberhimmelen

Tauridene, Orionidene og Draconidene. Oktober byr på flere store meteorsvermer som lyser opp himmelen med stjerneskudd.

De store kometene kaster fra seg støv og småsteiner når de drønner gjennom universet med flere tusen kilometer i timen. Når kometene passerer Jorden, faller rester fra dem gjennom atmosfæren og brenner opp. De brennende kometrestene som farer over nattehimmelen, er det vi kaller stjerneskudd.

Og i oktober måned er der store muligheter til å observere massevis av stjerneskudd. Tre meteorsvermer kommer forbi og setter stjernehimmelen i bevegelse.

15 stjerneskudd i timen

Den minste meteorsvermen, Draconidene, har sitt maksimum allerede på torsdag 8. oktober. Draconidene er forholdsvis få og beveger seg langsomt over himmelen.

Orionidene er til gjengjeld en av de større. Svermen traff oss 2. oktober, og den fortsetter å skape stjerneskudd frem til 7. november. Rundt 20. oktober er Orionidene på sitt beste, og da kan du være så heldig å se opp mot 15 stjerneskudd i timen.

Orionidene består av rester fra Halleys komet, som rundt hvert 75. år kan ses med det blotte øye fra Jorden.

I år 1066 kunne Halleys komet ses fra Jorden med det blotte øye. Den er avbildet på Bayeux-teppet.

Stjerneskudd fortsetter i november

Tauridene er aktive fra 20. oktober til 10. desember. De har maksimum rundt 12. november, der du kan se opp mot 10 stjerneskudd i timen.

Stjerneskudd ser imponerende ut fra Jorden, men i virkeligheten er de brennende partiklene uhyre små. Bare få stjerneskudd består av partikler som er større enn sandkorn.

Kometene, som stjerneskuddene stammer fra, bærer fortsatt på en del mysterier som forskerne gjerne vil løse – blant annet om hvor livet stammer fra. Rosetta-oppdraget var et forsøk på å komme nærmere et svar: