Perseidene - meteorregn

Perseidene 2021 – Meteorregn overmaler himmelen

Den 26 kilometer brede kometen Swift-Tuttle er det største objektet som regelmessig kommer tett på jorden. Og akkurat nå treffer planeten vår de restene som kometen har etterlatt seg. Resultatet er årets kanskje mest spektakulære meteorregn, som kalles Perseidene.

Perseidene 2021

Kometen ved navn Swift- Tuttle kommer innom det indre solsystemet, mellom sola og Jupiter, hvert 133. år.

Vi får ikke se den igjen før i år 2126 – men nå passerer jorda gjennom sporet av støv og småsteiner som kometen har etterlatt.

Restene etter Sviwt-Tuttle henger som et permanent bånd på tvers av hele solsystemet, og når jorda treffer båndet hver sommer, blir støvet og småsteinene forvandlet til et festfyrverkeri på himmelen.

De små kometfragmentene styrter inn i atmosfæren vår og gir opphav til årets kanskje mest spektakulære regn av stjerneskudd, Perseidene.

Når kan du se Perseidene i Norge?

Perseidene kan du se mellom 17. juli og 24. august 2021.

Det spektakulære meteorregnet når toppen natten mellom 12. og 13. august 2021.

VIDEO: Se Perseidene folde seg ut på nattehimmelen

Perseidene gir mange stjerneskudd

Perseidene treffer jordas atmosfære med en hastighet på 60 kilometer i sekundet. Det gjør at lufta foran dem blir presset sammen og varmet opp til over 1000 grader.

De høye temperaturene får meteorene til å brenne opp, og det er disse brennende partiklene vi ser som stjerneskudd.

På en normal kveld kan du typisk se mellom to og åtte stjerneskudd i timen, men når Perseidene når toppen natten mellom 12. og 13. august, kan du i noen tilfeller se 100 stjerneskudd i timen, avhengig av forholdene.

Stjernebildet Perseus

Perseidene ser ut som det kommer fra stjernebildet Perseus – derav navnet Perseidene.