Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nytt funn: Støvkorn i meteoritt er det eldste materialet på jorden

Dypt inne i en meteoritt har forskere funnet støvkorn som er opp mot 2,5 milliarder år eldre enn solen. Støvet kan avsløre hvordan solsystemets har oppstått.

NASA
  1. september 1969 styrtet en meteoritt i den australske landsbyen Murchison. Nå har forskere oppdaget at meteoritten inneholder støvkorn som er mellom 4,6 og 7 milliarder år gamle.

Solen og dermed også solsystemet er «bare» 4,6 milliarder år gammelt, noe som betyr at støvkornene er eldre enn solsystemet, og samtidig det eldste materialet som noensinne er funnet på jorden.

Aldersbestemmelse var tidligere ikke mulig

Støvkornene består av silisium og karbon, og er så gamle at forskerne måtte bruke en ny teknikk for å bestemme alderen på dem. Kornene ble skilt fra meteoritten allerede i 1990, men de ble den gang lagt på lager fordi teknologien ikke var avansert nok til å aldersbestemme så gammelt materiale.

Når støvkornene beveger seg gjennom universet, blir de utsatt for kosmisk stråling. Mengden av stråling er konstant og gjør med tiden silisium om til helium og neon. Forskerne kan derfor beregne hvor lenge kornene har blitt utsatt for strålingen ved å måle mengden av helium og neon.

Det viste seg at over halvparten av støvkornene er mellom 4,6 og 4,9 milliarder år gamle. Omkring åtte prosent av kornene er 5,5 milliarder år gamle og ett korn er omkring 7 milliarder år gammelt.

Kornene består av det forskere kaller kosmisk støv. Når en stjerne dør, eksploderer den i en såkalt supernova og kaster ut det støvet som gjennom milliarder av år blir en del av nye stjerner, planeter, måner eller meteorer.

Støvet er nøkkelen til solsystemets barndom

Forskerne mener at resultatet bidra til å forstå hvordan solsystemet vårt har oppstått. Kosmisk støv, som det forskerne har aldersbestemt, er nemlig det samme støvet som solen, jorden og vi selv er laget av.

Den høye forekomsten av 4,6 til 4,9 milliarder år gamle støvkorn tyder på at en rekke stjerner døde like før solsystemet vårt oppsto. Stjernene antas å være dannet 2,5 milliarder år tidligere, i en periode der galaksen vår opplevde usedvanlig mange stjernefødsler.

De tallrike fragmentene fra Murchison-meteoritten er blitt fordelt blant forskere over hele verden. De fleste har endt opp hos The Field Museum i Chicago i USA.