Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Universet - Meteor

Mystisk asteroide skaper årets kraftigste regn av stjerneskudd

Asteroiden 3200 Phaethon kommer rekordtett på jorda og bringer med seg årets største meteorregn - Geminidene. Svermen av stjerneskudd når topper natt til torsdag i et kosmisk lysshow.

Ett stjerneskudd i minuttet.

Det er frekvensen når årets flotteste meteorregn - Geminidene - legger turen forbi jorda og lyser opp himmelen.

Showet når toppen natt til torsdag, og meteorregnet varer til søndag 17. desember.

Romstein trekker stjerneskudd

Geminidene er et tilbakevendende fenomen som skyldes at en 5 kilometer bred, mystisk romstein – 3200 Phaethon – hvert år flyr forbi jorda.

Med seg har romsteinen en hale av støvpartikler, og når jorda flyr gjennom den banen, brenner partiklene opp i atmosfæren, noe som viser seg som en sverm av stjerneskudd.

Se kalenderen med alle årets meteorsvermer her!

Astronomer mener at 3200 Phaethon kanskje er en komet som har mistet all isen sin og derfor fremstår som en asteroide.

3200 Phaethon passerer i år jorda i en avstand på 10 millioner kilometer – den korteste avstanden siden den ble oppdaget i 1983.

Astronomer vil derfor bruke årets meteorsverm til å studere 3200 Phaethon.

Månen oppfører seg eksemplarisk

For at Geminidene skal framstå kraftigst, må månen lyse svakt – ellers er det vanskelig å få øye på stjerneskuddene.

Og nå er månen heldigvis en tynn halvmåne.

Det beste stedet for å observere stjerneskuddene er på landet – langt fra lysforurensningen fra byen. Hvis du er i byen mens meteorregnet står på, bør du finne et sted der du ikke blir blendet av gatelykter og hus.

Hvis skyer står i veien for utsikten til Geminidene, viser Nasa forestillingen live fra sitt meteorobservatorium i Alabama.