Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Meteorsvermer setter fart på julihimmelen

Du har store muligheter til å oppleve stjerneskudd i slutten av juli måned, når flere meteorsvermer gjester atmosfæren vår og setter fart på sommerhimmelen.

I nettene som kommer er det ekstra god grunn til å ta med seg et teppe under armen og kanskje til og med tilbringe en hel natt under åpen himmel.

Slutten av juli byr nemlig på en astronomisk spesialforestilling utover det vanlige, når flere meteorsvermer overlapper hverandre og øker mulighetene til å oppleve blinkende stjerneskudd.

Dra ut av byen

Den ene av meteorsvermene er Delta-Aquaridene, som springer ut fra stjernebildet Vannmannen og skyldes rester av støv og småstein fra kometene Marsden og Kracht, som treffer den øvre atmosfæren vår og brenner opp.

Svermen er en aktiv i perioden fra 12. juli til slutten av august og topper seg rundt 28. og 29. juli, da det er særlig gode odds etter midnatt.

Her er det mulig å oppleve oppimot 20 stjerneskudd i timen hvis du er heldig. De beste betingelsene er likevel på den sørlige halvkule, der Vannmannen står høyere på himmelen.

Derfor anbefales det også, at du finner et observasjonspunkt langt unna høyblokker og det forstyrrende lyset fra byen for å optimere mulighetene.

Delta-Aquaridene er mest synlige etter midnatt natt til 29. juli. Da kan man regne med 16–20 stjerneskudd i timen. Meteorsvermen stråler ut fra Vannmannen.
Delta (δ)-Aquariderne topper lige efter midnat den 28.-29. juli, hvor man kan forvente 16-20 stjerneskud i timen. Meteorsværmen udstråler fra Vandmanden, ca. 10-15 grader over horisonten mod SE, men vil kunne opleves over det meste af himlen.