Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Meteoritten Mundrabilla ble funnet i Australia i 1911. Nye studier viser at den inneholder superledende materialer.

© Sydney Oats
Universet - Meteor

Meteoritter inneholder superledende stoffer

I flere tiår har materialforskere vært på jakt etter nye superledende materialer, altså den gruppen av materialer som kan lede strøm uten motstand. Slike superledere kan transportere energi over store avstander uten energitap.

Forskerne kjenner allerede til en rekke superledere – for eksempel har det vist seg at de fleste metaller som ikke kan bli magnetiske, kan lede strøm uten motstand.

Dessverre fungerer det bare ved ekstremt lave temperaturer, bare noen få grader over det absolutte nullpunkt, -273,15 °C.

Forskerne finner nye jaktmarker

Forskernes drøm er å finne et materiale som er superledende ved romtemperatur, og nå har forskere funnet et nytt sted å lete: i meteoritter.

Funnet av meteoritten Mundrabilla