Meteorer

Komet byr på fargerikt fyrverkeri

STJERNEGUIDE: 22. oktober suser jorda inn i en sverm av kosmiske støvpartikler etterlatt av Halleys komet i 1986. Resultatet er et regn av meteorer som kalles Orionidene, som brenner opp i en høyde av 100 kilometer.

Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk

Om Orionidene

Fra midnatt 22. oktober og fram til daggry 23. oktober kan du oppleve en sann sverm av meteorer på himmelen. Forholdene er best etter kl. 3, når månen forsvinner bak horisonten, og med litt hell kan du se omkring 25 meteorer i timen.

Meteorsvermen kalles Orionidene, siden den ser ut til å stamme fra stjernebildet Orion.

Opphavet er imidlertid mye nærmere. Den stammer fra Halleys komet i vårt eget solsystem. Du kan se meteorene som fargede ildkuler som trekker en hale etter seg. Fargene kommer fra glødende gasser i meteoren eller atmosfæren.

De fargerike ildkulene kommer fra glødende gasser i meteoren eller atmosfæren.

Fargerige rester av stein og is suser inn i atmosfæren

Halleys komet skapte overskrifter forrige gang den passerte jorda, i 1986. Den er en av de få kometene det er enkelt å se med det blotte øye.

Dessverre kommer den først tilbake igjen 28. juli 2061, men du har likevel muligheter for å se litt av den i høst. Som andre kometer har Halleys komet etterlatt et spor av støv og is på sin vei, og dette sporet krysser jordas bane rundt sola.

Hvert eneste år i oktober treffer jorda dette sporet, og restene av Halleys komet suser inn i atmosfæren vår med opptil 238 000 kilometer i timen.

Kollisjonen med atmosfæren får de små stykkene av stein og is til å brenne opp i et vell av ulike farger.

Resultatet er et regn av stjerneskudd som kalles Orionidene.

Guide til Orionidene

Orionidene starter mellom stjernebildene Orion og Tvillingene, men stjerneskuddene kan ses overalt på himmelen.

• HVOR OG NÅR?

Du får den beste opplevelsen mellom klokken 3 og klokken 6 23. oktober. Da vil mengden av stjerneskudd være stor, samtidig med at himmelen er så mørk at du kan se dem.

• SYNLIGHET?

Gi deg god tid hvis du vil ha fullt utbytte av meteorregnet. Du får den beste opplevelsen hvis du tar på deg varme klær og setter deg i en god stol. Med litt hell kan du se 25 meteorer i timen.

Hvis du vil ta bilder, bør du bruke et stativ og et bredt vidvinkelobjektiv. Still inn en løs eller en innebygget intervalltimer, slik at kameraet tar bilder med jevne mellomrom.