Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Julehimmelen pynter seg med stjerneskudd

STJERNEGUIDE: Årets siste meteorsverm regner nedover oss i juledagene. Ta med tepper og termos ut i natten og opplev ursidene.

Alan Chen/Unsplash

OM JULENS STJERNEREGN

Hvis du fortsatt ikke har sett et stjerneskudd i år, har du din siste sjanse nå!

Ursidene besøker oss i dagene omkring 17.-26. desember, med mange stjerneskudd i timen.

Hvis du tar et teppe under armen og beveger deg ut natten mellom 21. og 22. desember, da meteorsvermen når toppen, har du en sjanse for å få med de siste stjerneglimtene i 2018.

Siden månen i år er nesten full samtidig med meteorsvermen, vil noen av de svakere stjerneskuddene drukne i det sterke månelyset, men det er fortsatt muligheter for å oppleve de mer lyssterke.

Kometstøv brenner opp i jordens atmosfære

Ifølge astronomene kan vi regne med om lag 10 stjerneskudd i timen når meteorregnet når toppen.

Ursidene kommer fra kometen 8P/Tuttle, som bruker 14 år på en runde rundt solen. Stjerneskuddene glimter på himmelen fordi jorden passerer de støvrestene kometen etterlater langs banen.

Du kan se stjerneskuddenes bane i solsystemet her.

Julestjerneskud funkler flottest i det fri

Vil du ha best mulig sjanse for å se stjerneskuddene, bør du droppe kikkerten og finne et sted med bredt utsyn så langt unna fra gatelamper og lyskilder som mulig.

Sjansene er best hvis du gir øynene 20–30 minutter til å tilpasse seg mørket slik at du kan få øye på de glimtende kometrestene på nattehimmelen.

STJERNEGUIDE

Ursidene er oppkalt etter stjernebildet Lille Bjørn (Ursa Minor), som meteorsvermen ser ut til å stråle ut fra.