Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Pakk rygsekken, og ta med deg varm kakao på termos. Det venter en rekke spektakulære opplevelser på mai-himmelen hvis du utstyrer deg med tålmodighet.

Universet - Meteor

Gled deg: Maihimmelen byr på et astronomisk festfyrverkeri

Selv om vi beveger oss mot lysere tider, har du fremdeles en rekke opplevelser til gode på nattehimmelen. Særlig i mai, da du kan glede deg til et utall funklende stjerneskudd og synlige planeter.

Fuglene kvitrer, bladene springer ut og shortsen pakkes ut fra vinterlageret.

Våren er i full gang, og selv om teleskop og stjernekikert kanskje ikke er det første du tenker på, er det god grunn til å vende blikket mot himmelen.

Mai byr nemlig på et astronomisk koldtbord som du ikke må gå glipp av.

Lyse netter i anmarsj

Først og fremst kan du glede deg over ’lyse netter’ som preger himmelen på denne årstiden. Det mest av landet opplever bare tussmørke noen få timer om natten, og lenger nord beveger midnattssolen seg lenger og lenger til mot Polarsirkelen.

Spott planetene

Og flere av planetene i solsystemet vårt priser våren ved å vise seg for oss på himmelvelvingen. Den røde naboplaneten vår, Mars, har vært synlig i et par måneder og fortsetter å være det en stund til.

Du har størst sjanse til å se den hvis du kikker vestover i stjernebildet Tyren grytidlig om morgenen.

Mars får selskap av den største planeten i solsystemet vårt, Jupiter, som er en del lettere å finne på nattehimmelen. Du må bare vende blikket sørover og stjernebildet Jomfruen for størst planetsjanse.

Også Saturn og Venus tar en sving innom på stjerneteppet – får å se dem må du vende blikket mot henholdsvis Skytten og Fiskene.

Meteorsverm starter regn av stjerneskudd

Sist, men ikke minst, får vi besøk av enda en meteorsverm på våre breddegrader.

Det drejer seg om den relativt ukjente Eta-Aquaridene, som strekker seg fra 21. april til 12. mai med maksimum rundt 5. maj.

Akkurat som Orionidene i oktober måned skyldes Eta-Aquaridene kometen Halley, som kaster kaskader av småstein og støv etter seg når den dundrer gjennom universet.

Restene brenner opp og etterlater seg en rekke funklende stjerneskudd til vår fornøyelse.

Meteorsvermen har sitt utspring rundt stjernebildet Vannmannen, som dessverre ikke kommer særlig høyt opp over horisonten. Det betyr også at vi på vår del av kloden ikke kan forvente mer enn 10 stjerneskudd i timen ved maksimum.

Men de beste vilkårene får du hvis du retter blikket østover grytidlig om morgenen. For mer nøyaktige retningsangivelser fra din aktuelle plassering - les her.