Meteor

Gigantisk meteor sendte forfedrene våre i fryseren

En meteor, halvannen kilometer på tvers, treffer Grønland med samme kraft som 700 atombomber. Funnet av et enormt krater avslører nå at et meteornedslag kan ha sendt menneskeheten inn i tusen år med kulde på slutten av steinalderen.

Jefferson Beck/GSFC/NASA

En kilometerstor klump av stein og metall glir lydløst gjennom rommet – langt fra fødestedet mellom Mars og Jupiter. Tyngdekraften tvinger langsomt meteoren inn på kollisjonskurs med den blågrønne kloden.

Første kontakt med jordas atmosfære bremser opp den ubudne gjesten. Møtet med luften får trykket og temperaturen til å stige lynraskt, og til slutt er klumpen innhyllet i glødende plasma, mens den med 60 000 kilometer i timen styrter mot planetens isdekkede nordområder.

Kollisjonen mellom de to himmellegemene utløser en eksplosjon som fra en million atombomber, og alt innen en radius på 20 kilometer forvandles øyeblikkelig til glødende støv og gass.

Energien i nedslaget svarte til 700 ettmegatonns atombomber eller 47 000 Hiroshima-bomber.

© Jefferson Beck/GSFC/NASA

Scenen lyder som begynnelsen – eller slutten – på en katastrofefilm. Men katast­rofen er virkelig, og forfedrene våre var vitne til den for bare 13 000 år siden. Det viser et nytt funn av et enormt meteorkrater under innlandsisen på Grønland.

Og forskernes studier tyder på at meteoren ikke bare slo hull i både isen og jordskorpen, men kastet kloden ut i tusen år med kulde – en drastisk klimaendring som utryddet hele folkeslag og til syvende og sist endret menneskehetens historie for alltid.

Radar avslører enorm fordypning

Forskerne kjenner til vel 180 meteorkrater på jorda – i mange ulike størrelser og fra alle kontinenter.

Det mest imponerende er Vredefort-krateret, som ble skapt da et himmellegeme med en diameter på tolv kilometer dundret ned i det som i dag er Sør-Afrika for to milliarder år siden. 14 000 kubikkilometer med stein smeltet øyeblikkelig, og materiale ble slynget 2500 kilometer unna, slik at det landet i blant annet Skandinavia.

På det tidspunktet var jorda bare bebodd av encellede organismer, og de enkle økosystemene klarte seg antagelig gjennom katastrofen uten drastiske tap.

En lignende hendelse i dag ville derimot ha utryddet store deler av livet på kloden: Atmosfæren ble fylt med støv som stengte ute sollyset i flere tiår og fikk den globale gjennomsnittemperaturen til å falle fra 15 grader til under frysepunktet.

700 1-megatonn-atombomber – så mye energi utløste nedslaget på Grønland.

Og for for om lag 65 millioner år siden ble dinosaurene utslettet av en meteor med en diameter på 10 kilometer. Siden den gang har det heldigvis vært noenlunde stille.

Men risikoen for katastrofale nedslag er alltid til stede, og derfor er det viktig for geologene å finne og undersøke så mange krater som mulig. Bare på den måten kan de klarlegge hva effektene av nedslagene er og hvor ofte de forekommer.

Derfor vakte det begeistring da forskere i 2015 fikk mistanke om et stort og hittil ukjent krater under den én kilometer tykke innlandsisen i det nordvestligste hjørnet av Grønland.

De kom på sporet av den skålformede fordypningen i grunnfjellet, med en diameter på hele 31 kilometer, ved å ­sammenligne flere sett av radarmålinger, hoved­sakelig samlet inn av Nasa over en periode på 20 år. En radar kan se gjennom isen og dermed avsløre landskapet under.

Meteor

Fly utstyrt med radar har funnet et 31 kilometer bredt og over 300 meter dypt krater (grøn cirkel) begravet under én kilometer is i det nordvestlige Grønland.

© Kurt Kjær et al./Science

Men før forskerne – med den danske geologen Kurt Kjær i spissen – kunne være sikre på at fordypningen var et krater, krevde det flere studier.

Derfor dro de i 2016 til Grønland for å finne spor langs kysten, utenfor fordypningen. I tillegg ble Alfred Wegener-Instituttets forskningsfly, Polar 6, utstyrt med en ny og kraftig radar, som kunne samle inn målinger i enda høyere oppløsning.

Gull og revner tyder på meteor

På den store smeltevannssletten foran innlandsisen speidet forskerne etter flere tegn på det skjulte krateret – kalt Hiawatha-krateret etter en isbre i nærheten.

Og de fant akkurat det de var ute etter. I prøver av den sanden og grusen som den smeltende isen transporterer ut fra isbreen, oppdaget geologene klare tegn på at en meteor hadde vært involvert.

Blant annet viste de små sandkornene av kvarts tydelige tegn på en ekstrem trykkpåvirkning. I mikroskopet kunne forskerne se små revner inne i mineralene, og ved å sammenligne med prøver fra andre krater sto det klart at en meteor var den mest sannsynlige forklaringen.

Skader på sandkorn avslører nedslag

Radarbølger ledet forskerne på sporet av et gigantisk krater. Skrånende fjellsider, gull og skader på sandkorn ga dem de endelige bevisene for et voldsomt meteornedslag.

Meteor

Radarer kartlegger landskapet under isen

Radarbølger sendt ut fra et fly trenger gjennom isen, men blir reflektert av grunnfjellet. Ved å måle hvor lang tid bølgene bruker på å komme tilbake til flyet, kan forskerne kartlegge høydeforskjeller under isen.

Meteor

Skråninger avslørte det enorme nedslaget

Forskerne målte helning langs kanten av krateret, og målingene viser at fjellsidene peker mot midten av den store fordypningen. Det tyder på at krateret er skapt av en voldsom begivenhet og ikke av langsom erosjon.

Meteor

Sjeldne grunnstoffer er rester av meteor

Prøver av grus fra området ble knust og analysert. Materiale som ble fraktet ut fra under isbreen, inneholdt høye nivåer av grunnstoffer som gull, nikkel og kobolt, som finnes i jernmeteorer, men ikke i bergartene i dette området.

Meteor

Revner i sandkorn peker på kraftig eksplosjon

Forskerne fant små revner i sandkorn som hadde blitt ført ut av smeltevannet inne fra krateret. Revnene er tegn på en kortvarig, men veldig voldsom trykkpåvirkning, som bare er kjent fra meteornedslag og atomsprengninger.

Høyere forekomster av sjeldne grunnstoffer som gull, nikkel og kobolt i mineralprøvene fortalte også om et meteorkrater under isen, men de avslører også noe annet: at det var snakk om en jernmeteor.

Slike meteorer består nesten utelukkende av jern og nikkel, og de tåler turen ned gjennom atmosfæren mye bedre enn steinmeteorer, som vanligvis eksploderer og brenner opp.

Derfor utgjør jernmeteoritter 90 prosent av alle de som er funnet på jorda, selv om de er ganske sjeldne.

Meteor

Geologen Kurt Kjær tok prøver like ved krateret for å finne flere beviser for nedslaget.

© Kurt Kjær/University of Copenhagen

Oppdagelsen av at Hiawatha-meteoren var av jerntypen, løser kanskje gåten om to veldig store – og flere mindre – jernmeteoritter som i de siste århundrene er funnet i det nordvestlige Grønland, om lag 300 kilometer sør for Hiawatha.

Den største er den mer enn 30 tonn tunge Ahnighito, som ble funnet i 1894. Den er i dag på utstilling ved American Museum of Natural History i New York, og den er verdens tredje største jernmeteoritt. Den andre store er Agpalilik, på vel 20 tonn, som ble funnet i 1963 og i dag befinner seg på plassen foran Geologisk Museum i København.

De to meteorittene er av samme jerntype, og derfor tror fors­kerne nå at begge kan være rester av Hiawatha-meteoren. Alt annet ville trolig være usannsynlig, mener forskerne.

Meteor

Forskerne har kanskje funnet rester av den store meteoren – blant annet Agpalilik, som er stilt ut i København.