Shutterstock
Stjerneskudd fra Geminidene

Geminidene 2023 – Opplev årets største meteorregn

Natt til 14. desember 2023 kan du oppleve stjerneskudd overalt på himmelen når vi passerer årets kraftigste meteorregn, Geminidene.

Geminidene 2023

Når meteorbygen Geminidene ankommer i desember, vil det bli opptil 160 stjerneskudd i timen på himmelen. Geminidene ligner ikke på de andre meteorbygene, som normalt skyldes støv fra kometer. Geminidene stammer derimot fra asteroiden 3200 Phaethon.

I motsetning til kometer, som først og fremst består av is og støv, har ikke asteroider noen lang hale, og astronomene vet ikke hvorfor 3200 Phaethon mister støv eller hvorfor meteorbygen blir kraftigere for hvert år.

3200 Phaethon - Asteroide

Hvis 3200 Phaethon varmes opp av solen, kan det være årsaken til at den avgir støvpartikler.

© NASA/JPL-Caltech/IPAC

En av teoriene er at asteroiden kommer så tett på sola at den tørker ut, slik at den sprekker opp og dermed avgir støvpartikler. Partiklene blir senere trukket inn i jordas bane av Jupiters sterke tyngdekraft, og for hvert år som går, kommer det flere partikler, og flere stjerneskudd på nattehimmelen.

Stjernebildet Tvillingene

Geminidene stammer fra stjernebildet Tvillingene.