Geminiderne

Geminidene bader himmelen i stjerneskudd

STJERNEGUIDE: Natten mellom 14. og 15. desember kan du oppleve stjerneskudd overalt på himmelen når vi passerer årets kraftigste meteorregn, Geminidene.

Om Geminidene

Når meteorbygen Geminidene ankommer i desember, vil det bli opptil 150 stjerneskudd i timen på himmelen.

Geminidene ligner ikke på de andre meteorbygene, som normalt skyldes støv fra kometer.

Geminidene stammer derimot fra asteroiden 3200 Phaethon.

VIDEO: I 2015 funklet Geminidene på den spanske nattehimmelen.

Jupiter skaper stjerneregn

Geminidene er ganske forskjellige fra de andre meteorbygene som treffer oss. Den blir kraftigere for hvert år.

Meteorer skyldes som regel støv fra komethaler, men geminidene stammer fra en asteroide, og de har ikke lange haler av is og støv.

Forskerne vet ikke hvorfor asteroiden 3200 Phaeton danner stjerneskudd, men det spekuleres på om den kommer så tett på sola at den tørker ut, sprekker opp og gir fra seg støvpartikler.

Partiklene blir trukket inn i jordens bane av den enorme tyngdekraften fra Jupiter. Hvert år blir det flere partikler, noe som fører til flere stjerneskudd.

Guide til Geminidene

Geminiderne stjernekort

Stjerne-skuddene har startpunkt 65 grader mot sør.