Geminiderne

Asteroide setter himmelen i brann

Årets kraftigste meteorregn kommer for alvor mellom sent på kvelden torsdag 13. desember og tidlig om morgenen fredag 14. desember, når vi passerer Geminidene – støvrestene fra en asteroide som faller fra hverandre.

Opp mot 160 stjerneskudd i timen lyser opp på himmelen i natt. Stjerneskuddene beveger seg langsomt over himmelen og har et gulaktig skjær.

Meteorskuren er årets beste mulighet for å se stjerneskudd, og den varer frem til 17. desember, men den beste muligheten for å se det flotte fenomenet er om kvelden 13. desember og natten igjennom til 14. desember, da stjerneskuddene når sin maksimale effekt.

Jupiter skaper stjerneregn

Geminidene er ganske forskjellige fra de andre meteorbygene som treffer oss. Den blir kraftigere for hvert år.

Meteorer skyldes som regel støv fra komethaler, men geminidene stammer fra en asteroide, og de har ikke lange haler av is og støv.

Forskerne vet ikke hvorfor asteroiden 3200 Phaeton danner stjerneskudd, men det spekuleres på om den kommer så tett på sola at den tørker ut, sprekker opp og gir fra seg støvpartikler.

Partiklene blir trukket inn i jordens bane av den enorme tyngdekraften fra Jupiter. Hvert år blir det flere partikler, noe som fører til flere stjerneskudd.

Geminidene fyller hele himmelen, og derfor burde det være gode muligheter for å oppleve dem selv om du ikke ser rett mot punktet de stammer fra, i stjernebildet Tvillingene.