Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Geminiderne

Asteroide setter himmelen i brann

STJERNEGUIDE: Et virvar av stjerneskudd får himmelen til å funkle 13. desember, når årets største meteorregn, Geminidene, for alvor treffer jordas atmosfære.

Om Geminidene

Når meteorbygen Geminidene ankommer i desember, vil det bli opptil 160 stjerneskudd i timen på himmelen.

Geminidene ligner ikke på de andre meteorbygene, som normalt skyldes støv fra kometer.

Geminidene stammer derimot fra asteroiden 3200 Phaethon.

VIDEO: I 2015 funklet Geminidene på den spanske nattehimmelen.

I motsetning til andre meteorbyger, som skyldes kometer, stammer Geminidene fra en asteroide.

Jupiter skaper stjerneregn

Geminidene er ganske forskjellige fra de andre meteorbygene som treffer oss. Den blir kraftigere for hvert år.

Meteorer skyldes som regel støv fra komethaler, men geminidene stammer fra en asteroide, og de har ikke lange haler av is og støv.

Forskerne vet ikke hvorfor asteroiden 3200 Phaeton danner stjerneskudd, men det spekuleres på om den kommer så tett på sola at den tørker ut, sprekker opp og gir fra seg støvpartikler.

Partiklene blir trukket inn i jordens bane av den enorme tyngdekraften fra Jupiter. Hvert år blir det flere partikler, noe som fører til flere stjerneskudd.

Guide til Geminidene