Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Asteroide impact
Universet - Meteor

Hvor stor er faren for å bli truffet av en asteroide?

Asteroider farer noen ganger forbi Jorden. Noen av dem til og med ganske nær. Men hvor stor er egentlig risikoen for at Jorden blir truffet?

Tusenvis av asteroider går i baner som nå og da fører dem forholdsvis nær Jorden. Cirka én gang i året kommer det en asteroide på størrelse med en bil i nærheten av Jorden. Resultatet er en meteorsom glimter til på himmelen idet den brenner opp.

19 m stor asteroide over Russland

En noe større asteroide kan gå i oppløsning når den treffer atmosfæren, slik at det bare er mindre deler av den som når helt ned til jordoverflaten. Nettopp det skjedde ved Tsjeljabinsk i Russland 15. februar 2013 da en 19 meter stor asteroide med en vekt på cirka 12 000 tonn eksploderte 23 kilometer over byen.

Astronomene har beregnet at det over en 20-årsperiode er 13 prosents risiko for at Jorden blir truffet av en asteroide på størrelse med Tsjeljabinsk-meteoritten – eller enda større.

1448 store asteroider pr. 1. januar 2014

Myndighetene bruker store ressurser på å kartlegge de potensielt farlige asteroidene. Disse har en diameter på over 150 meter og kommer nærmere Jorden enn 7 500 000 kilometer. Per 1. januar 2014 hadde NASA registrert 1448 av disse asteroidene.

De fem farligste asteroidene

Astronomene tar utgangspunkt i størrelsen og risikoen for nedslag når de skal beregne faregraden for asteroidene som går i baner som fører dem nær Jorden.