Vår minste nabo titter nå fram fra skjulestedet sitt

STJERNEGUIDE: Merkur er solsystemets minste planet og solens nærmeste nabo. Det meste av tiden gjemmer den seg i sollyset så du ikke kan se den. Men akkurat nå har du sjansen for å få øye på den lille planeten.

NASA

OM MERKUR

Merkur er solsystemets minste planet, og det er ingen andre som ligger like nærme sola. De to faktorene gjør at det er veldig vanskelig å få øye på planeten.

Den befinner seg ofte bak sola, og da er den ikke er synlig fra jorda, og når den er foran sola, forsvinner den i det kraftige lyset. Det beste tidspunktet å observere den lille steinplaneten på, er derfor når den befinner seg lengst vekk fra sola sett fra jordas perspektiv.

Når Merkur er lengst fra sola sett fra jorda, er planeten mest synlig.

Fenomenet blir kalt for maksimalt elongasjon, og planeten vil være synlig enten like før soloppgang eller like etter solnedgang, avhengig av hvilken side av sola den befinner seg på.

Merkur bruker 88 dager på en runde rundt sola, og maksimal elongasjon oppstår derfor flere ganger årlig. Merkur og Venus er de eneste planetene som observeres best under maksimal elongasjon. Det skyldes at de er nærmere sola enn jorda er.

© Lasse alexander lund-andersen & anders spillemose bothmann

Merkur beviste romtiden

I flere tiår forsøkte astronomer å forklare Merkurs bane med en ekstra, ukjent planet. Men så kom Einsteins relativitetsteori.

Merkurs bane avviker med om lag to grader hvert århundre. Einsteins relativitetsteori forklarer det ved at solens masse bøyer romtiden omkring seg, noe som slynger Merkur ut i en forandret bane.

GUIDE TIL MERKUR

Merkur South South West
©

SLIK GJØR DU

HVOR OG NÅR?

Du kan se Merkur i skumringen like etter solnedgang i dagene omkting 7. januar. Etter om lag en time forsvinner den bak horisonten.

Merkur er så langt unna solen, sett fra jorden, som den kan komme. Den er imidlertid fortsatt like ved, og derfor vil den dukke opp tett på solen – lavere over horisonten i vestlig retning .

SYNLIGHET?

Merkur lyser helt klart – selv gjennom skumringslyset. Med en kikkert kan du se at planeten har faser, akkurat som månen. Fasen vil nå være halv – slik du ser halvparten av Merkurs dagside og halvparten av nattsiden.

MER OM MERKUR

Solsystemets minste planet skrumper inn

Merkur er solsystemets minste og innerste planet, noe som gjør den til et veldig ubehagelig sted å oppholde seg.

Den fikk for første gang besøk fra jorden i 1974 av romsonden Mariner 10, og løpende observasjoner av planeten vi ser at den skrumper.

Sammentrekningen kommer til uttrykk ved bratte klipper som skyter opp fra planetens overflate.