Vår minste nabo titter nå fram fra skjulestedet sitt

STJERNEGUIDE: Merkur er solsystemets minste planet og solens nærmeste nabo. Derfor er planeten ofte vanskelig å se, når den enten gjemmer seg bak solen eller overskygges av sollyset. En sjelden gang er planeten imidlertid så langt fra solen at den kan observeres. Et slik tilfelle finner sted i juni.

NASA

OM MERKUR

Sommeren byr på en sjelden mulighet for å observere solsystemets minste planet, Merkur. Nettopp størrelsen og plasseringen i forhold til solen gjør normalt planeten vanskelig å observere.

For det meste er planeten skjult bak solen eller gjemt av stjernens kraftige lys, noe som gjør den veldig vanskelig å få øye på fra jorden.

Det beste tidspunktet å observere planeten på er derfor når den befinner seg lengst vekk fra solen, ved den såkalte maksimale elongasjonen.

Når Merkur er lengst fra sola sett fra jorda, er planeten mest synlig.

Fenomenet finner sted i begynnelsen av juni og er betegnelsen for det punktet i Merkurs bane hvor den befinner seg lengst vekk fra solen.

På grunn av planetens tette forhold til solen vil Merkur være synlig enten like før soloppgang eller like etter solnedgang, avhengig av hvilken side av solen den befinner seg på.

© Lasse alexander lund-andersen & anders spillemose bothmann

Merkur beviste romtiden

I flere tiår forsøkte astronomer å forklare Merkurs bane med en ekstra, ukjent planet. Men så kom Einsteins relativitetsteori.

Merkurs bane avviker med om lag to grader hvert århundre. Einsteins relativitetsteori forklarer det ved at solens masse bøyer romtiden omkring seg, noe som slynger Merkur ut i en forandret bane.

GUIDE TIL MERKUR

Merkur bruker 88 dager på å komme rundt om solen, og maksimal elongasjon kan derfor oppleves flere ganger årlig. Merkur og Venus er de eneste planetene som observeres best under maksimal elongasjon.

Det skyldes at de er nærmere solen enn jorden er.

© Stellarium

SLIK GJØR DU

HVOR OG NÅR?

Du kan se Merkur i skumringen like etter solnedgang 4. juni, bare noen få grader over den vestlige horisonten.

Merkur er så langt unna solen, sett fra jorden, som den kan komme. Den er imidlertid fortsatt like ved, og derfor vil den dukke opp tett på solen – lavere over horisonten i vestlig retning .

SYNLIGHET?

Merkur lyser helt klart – selv gjennom skumringslyset. Med en kikkert kan du se at planeten har faser, akkurat som månen. Fasen vil nå være halv – slik du ser halvparten av Merkurs dagside og halvparten av nattsiden.

MER OM MERKUR

Solsystemets minste planet skrumper inn

Merkur er solsystemets minste og innerste planet, noe som gjør den til et veldig ubehagelig sted å oppholde seg.

Den fikk for første gang besøk fra jorden i 1974 av romsonden Mariner 10, og løpende observasjoner av planeten vi ser at den skrumper.

Sammentrekningen kommer til uttrykk ved bratte klipper som skyter opp fra planetens overflate.