Mercury Nasa

Det er ofte vanskelig å observere Merkur fra jorda, siden den enten er bak sola eller drukner i sollyset. Men ikke nå for tiden.

© Nasa

Merkur titter fram fra skjulestedet sitt

Det skarpe lyset fra sola gjør det vanskelig å se Merkur. Men nå er forholdene optimale for å få øye på den.

20. august 2018

Merkur er den minste planeten i solsystemet. Samtidig er ingen andre like tett på sola som denne miniputten.

De to faktorene gjør det utrolig vanskelig å observere Merkur.

Den befinner seg ofte bak sola, slik at den ikke er synlig fra jorda, og når den er foran sola, drukner planeten i det kraftige lyset.

Merkur er tydeligst akkurat nå

Det beste tidspunktet å observere den lille steinplaneten på er derfor når den befinner seg lengst vekk fra sola sett fra vårt perspektiv.

Fenomenet blir kalt maksimal elongasjon, og muligheten til å betrakte Merkur oppstår tidlig om morgenen 26. august.

Merkur er nå lengst mulig fra sola, sett fra jorda, og derfor er planeten godt synlig.

© Nasa

Flere Merkur-muligheter i 2018

Merkur bruker 88 dager på en tur rundt sola. Dette innebærer at det er muligheter for å oppleve denne planeten i maksimal elongasjon flere ganger hvert år.

Merkur og Venus er de eneste planetene som er lettest å observere i maksimal elongasjon. Det skyldes at de er nærmere sola enn det jorda er.

Slik ser du Merkur:

• Du kan se Merkur halvannen time før soloppgang 26. august. Så snart sola står opp, forsvinner Merkur i sollyset.

• Merkur er så langt unna sola, sett fra jorda, som den kan komme. Den er likevel ikke langt unna, og derfor vil den dukke opp samme sted som sola – i nordøstlig retning – like før soloppgang.

• Merkur lyser helt klart – selv når sola er like under horisonten. Gjennom en kikkert kan du se at planeten har faser akkurat som månen. Nå er fasen halv – altså ser du halvparten av dagsiden og halvparten av nattsiden til Merkur.

Fakta om Merkur:

• Planetene Merkur og Venus har ingen måner, i motsetning til de andre planetene. Alle de andre har minst en, og Jupiter har intet mindre enn 79 stykker.

• Temperaturen på Merkur kan svinge fra –173 grader om natten til 427 om dagen. Planeten har nesten ingen atmosfære som kan beskytte mot kulde og varme.

• Merkur beveger seg i 180 000 km/t i banen rundt sola. Det gjør planeten til den raskeste i solsystemet.

Se ut i universet

Merkur er bare ett av fenomenene som dukker opp på nattehimmelen i år.

Hvis du har fått blod på tann og gjerne vil fortsette med stjernekikkingen, kan du nå skaffe deg den perfekte startpakken:

• en kraftig kikkert til å utforske solsystemet med
  • en guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet hvor du skal kikke, og når
  • Din guide til månen – et digitalt spesialnummer om den naturlige satellitten vår