Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Universet - Mars

Underjordisk sjø på Mars kan huse liv

Ved hjelp av radarmålinger har astronomer blåst liv i tanken om liv på den røde planeten. 1,5 km under iskappen på sydpolen på Mars har de funnet en sjø som trolig består av flytende vann.

Helt siden de oppdaget Mars, har astronomer spekulert på om den røde planeten kan huse liv. Og nå nærmer de seg raskt en konklusjon.

I 2015 fant astronomer spor etter flytende vann på overflaten, og tidligere i år fant forskerne organiske molekyler, som kan være rester etter utdødd liv.

Nå har en gruppe forskere offentliggjort enda et funn som styrker teorien om liv: En og en halv kilometer under sydpolen på Mars har de gjort funn som peker mot en 20 kilometer bred sjø av flytende vann.

Radar avslørte sjøen

Det sensasjonelle funnet er gjort av Mars Express-sonden til Esa. Den har blant annet en radar, og det er data fra denne radaren som har avslørt sjøen.

Astronomer fra det italienske Instituto Nazionale di Astrofisica (INAF) har sendt 29 radarpulser mot området. Refleksjonene fra undergrunnen er nesten identiske med refleksjonene fra underjordiske sjøer under Grønland og Antarktis.

Og det tolker den italienske forskergruppen som bevis på at Mars-sjøen består av flytende vann.

Vann på Mars

Radarsignalene sonden fanget opp. Vannet er markert med blått.