Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nasa-rover skal finne liv på Mars

En historisk Mars-sommer fortsetter med Nasas store nye satsing, roveren Perseverance. Den mest avanserte Mars-bilen hittil skal finne tegn på liv – og teste teknologi som kan lage oksygen fra karbondioksid, slik at astronauter kan leve på planeten.

NASA/JPL-CALTECH

Så skjedde det. NASAs nye Mars-bil, Perseverance, er på vei til Mars. Raketten Atlas V lettet fra Cape Canaveral i USA kl. 13.50, og farkosten med roveren har nå begynt på sin lange reise mot den røde planeten.

Etter planen når Perseverance fram til Mars i februar 2021, og strømgeneratoren inne i roveren skal gi en levetid fram til år 2035.

Forskningsredskapet med seks hjul er på størrelse med en bil og bygger på samme grunnleggende teknologi som den amerikanske roveren som allerede er på Mars, Curiosity.

Perseverance er imidlertid litt tyngre, og så skal den gjøre noe Curiosity ikke klarer – nemlig bore ned i den røde overflaten for å samle inn og forsegle prøver som kan besvare spørsmålet: Har det vært – og kan det fortsatt være – liv på Mars?

Rover borer etter livstegn

Nasas rover Perseverance skal lete etter livstegn under overflaten på Mars. En boremaskin og et laserlys finstuderer jorden og etterlater prøver som skal hentes hjem til jorden.

JPL-Caltech/NASA

Bor trekker prøver opp i rør

Ved enden av roverens arm sitter et hult bor som består av stål med tenner av en blanding av wolfram og karbon. Sand og stein fra Mars presses opp i en titansylinder inne i boret som trenger om lag 5 centimeter ned under overflaten. Forskerne vil særlig lete etter såkalte cellefossiler, forsteinede avtegninger etter mikroskopisk liv, i prøvene.

Laser analyserer borehull

Når roveren har boret, blir hullet belyst av en laser på siden av borehodet. Bestemte stoffer absorberer laserlyset og blir selvlysende. Lyset som på den måten blir kastet tilbake fra hullet, blir analysert. Forskerne leter etter karbon, hydrogen, nitrogen, oksygen, fosfor og svovel (også kjent som CHNOPS) – de viktigste stoffene i biologiske molekyler på jorden.

Prøver hentes hjem

En mindre arm flytter fulle prøvesylindre inn i magen på roveren, der et hjul deponerer dem og leverer tomme sylindre til boret. Nasa vil sende en farkost til Mars om ti år for å hente prøvene. Da vil en rover samle inn sylinderne og sette dem inn i miniraketten, som avleverer dem til et ventende fartøy som flyr til jorden, der prøvene analyseres.

JPL-Caltech/NASA

Roveren er blant annet utstyrt med to viktige instrumenter som skal hjelpe forskerne med å finne livstegn: en 2,1 meter lang arm med en boremaskin for enden samt laserinstrumentet SHERLOC .

Boremaskinen er forsynt med hule bor med titansylindre. Sylinderne fylles med stein og sand som presser seg opp når roveren borer ned i overflaten.

I alt 37 rør blir fylt med prøver og lagt på Mars, før en senere farkost sender dem til jorden.

Her vil forskere ved hjelp av elektronmikroskop undersøke om prøvene rommer avtegninger etter livsformer, såkalte cellefossiler.

Laseren SHERLOC følger opp ved å belyse borehullene, noe som vil få spesifikke stoffer til å bli selvlysende – organiske forbindelser som kan inngå i biologisk liv.

Slik lagrer Nasa-roveren Mars-prøver

Den nye Mars-roveren ved navn Perseverance skal bore i planetens overflate og lagre prøver i forseglede sylindre som senere skal hentes hjem til laboratorier på jorden. Video: NASA

Til slutt tar kameraet PIXL ekstremt detaljerte bilder av overflaten, blant annet for å se etter mønstre som kan tyde på tidligere liv.

Forskerne ser for eksempel etter mønstre som minner om de såkalte stromatolittene som her på jorden er forsteinede lag av cyanobakterier som lever av fotosyntese, akkurat som planter.

Du kan selv utforske denne interaktive 3D-modellen av Perseverance som Nasa har laget.

Den nye Mars-bilen er én av to som blir sendt mot Mars denne sommeren. Kina har et 240 kilo tung rover på vei mot Mars som en del av prosjektet Tianwen-1.

Og faktisk skulle enda en rover ha slått følge med de to.

Det er snakk om Rosalind Franklin, tidligere kjent under navnet ExoMars, som er et samarbeid mellom den europeiske romorganisasjonen, ESA, og det russiske, Roskosmos.

Oppskytingen er imidlertid forsinket på grunn av koronakrisen, og derfor blir roveren først sendt av sted i neste oppskutingsvindu, om 26 måneder.

Mini-helikopter skal fly for første gang

Perseverance er ikke alene. På roveren sitter også et banebrytende fartøy som kalles Ingenuity – et minihelikopter.

Med Ingenuity vil Nasas ingeniører for første gang teste om det er mulig å fly rundt på Mars, selv om atmosfæren er omtrent 100 ganger tynnere, slik at det er mye vanskeligere å holde seg i luften.

Se banebrytende minihelikopter fly på Mars

Det lille helikopteret blir, hvis alt går etter planen, det første fartøyet som flyr i den tynne atmosfæren på Mars. Video: NASA.

Helikopterets oppgave blir blant annet å utforske landskapet og angi de beste rutene som roveren Perseverance kan kjøre langs.

Men Ingenuity skal også ta bilder av planetens overflate – bilder med omtrent ti ganger høyere oppløsning enn sonder i bane rundt planeten kan levere.

Kappløp om koloni er i gang

Det rekordpakkede oppskytingsvinduet denne sommeren skal finne livstegn på Mars, men sondene har et annet og like viktig mål: å bane vei for en koloni.

Nesten alle større romorganisasjoner – samt private firmaer, spesielt SpaceX – har luftet ambisjoner om en base på Mars. Alle er enige om én ting: En Mars-base krever oksygen – og atmosfæren på Mars er full av «det motsatte», altså karbondioksid.

Derfor er roveren Perseverance utstyrt med et instrument som etterligner trærne på jorden ved å gjøre om karbondioksid til oksygen – det såkalte Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment (MOXIE).