moxie, nasa, perseverance, oksygen, co2, atmosfære, oksygenproduksjon, mars

Nasa har produsert oksygen på Mars

MOXIE-eksperimentet på Mars-roboten Perseverance har trukket ut oksygen av den røde planetens tynne atmosfære. Det skal forberede framtidige astronautbesøk.

JPL-Caltech/NASA
  1. februar 2021 landet den hittil mest avanserte Mars-roboten i Jezerokrateret.

Om bord er en lang rekke banebrytende eksperimenter, men det kanskje viktigste er MOXIE, som skal undersøke mulighetene for å produsere oksygen på Mars.

Og eksperimentet er allerede en suksess. Nasa har produsert det første oksygenet på overflaten av den røde planeten.

Tynn luft består av karbondioksid

Å produsere oksygen på Mars er litt av en bragd. Mars-atmosfæren er 100 ganger så tynn som den på jorden og består nesten utelukkende av CO2 – karbondioksid – og derfor er det slett ikke et ideelt sted for mennesker.

Når vi en gang i framtiden besøker planeten, må vi ha med oksygen selv – både til å puste i og til forbrenne drivstoffet som skal bringe astronautene hjem igjen.

moxie, nasa, perseverance, oksygen, co2, atmosfære, oksygenproduksjon

MOXIE-eksperimentet sitter på Perseverance-roveren. Slik så det ut før avgang fra jorden.