Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tre farkoster flyr nå mot Mars for å finne liv

Den siste farkosten er nå sendt av sted mot Mars. Hele tre flygende fartøyer, en lander og to rovere suser av sted samtidig. De vil snuse og bore etter de endelige bevisene på en 44 år gammel gåte: Har det eksistert liv på Mars – og finnes det fortsatt i dag?

I et analysekammer i Mars-landingsfartøyet Viking pipler små bobler av radioaktiv gass i 1976 opp av en jordprøve oppløst i vann som er full av næringsstoffer.

Gassen kan bare være skapt av mikroorganismer, så konklusjonen er klar: Det finnes liv på Mars, og vi fant det allerede for 44 år siden.

Så hårdnakket er påstanden i dag fra Gilbert V. Levin, som ledet analysene av radioaktiv gass på Viking-ferden til Mars i 1976. Forskere har senere debattert resultatene.

28 sonder har tatt turen til naboplaneten vår for å følge opp i Vikings studier, men i motsetning til Viking har de bare indirekte lett etter liv.

Sonder og rovere har forsøkt å fastslå om de kan finnes liv i det brutale miljøet på Mars – og om mennesket burde forfølge den gamle drømmen om en koloni i det røde støvet.

Nå skal tre ny farkoster – som nå flyr mot Mars – ta opp Vikings arv opp igjen: De skal finne livstegn som viser om det har vært, eller er, liv på planeten.

Derfor lettet tre sonder på få uker

Med litt mer enn to års mellomrom åpner det seg et såkalt oppskytingsvinduet. Vinduet er en periode på omtrent en måned der Mars står i den perfekte posisjonen til at vi kan sende sonder av sted mot den røde planeten.

Sondene ble sendt av sted i perioden fra 19. juli til 30. juli, i oppskytingsvinduet der kretsløpene for jorden og Mars matcher perfekt.

I løpet av bare noen uker ble et minihelikopter, et landingsfartøy, to kretsløpssonder og to rovere sendt mot naboplaneten vår.

Trafikken blir så tett at Nasa har opprettet en ekstra kommunikasjonsberedskap for å unngå sammenstøt.

Når støvet har lagt seg, og fartøyene begynner å analysere og bore på Mars, vil det vise seg om vi er alene i universet – eller om vi kan forvente naboer når vi sannsynligvis allerede innen de neste fem år begynner å opprette en base på den røde planeten.

Rover borer etter livstegn

Nasas rover Perseverance skal lete etter livstegn under overflaten på Mars. En boremaskin og et laserlys finstuderer jorden og etterlater prøver som skal hentes hjem til jorden.

JPL-Caltech/NASA

Bor henter prøver opp i rør

Ved enden av roverens arm sitter et hult bor som består av stål med tenner av en blanding av wolfram og karbon. Sand og stein fra Mars presses opp i en titansylinder inne i boret som trenger seg om lag 5 centimeter ned under overflaten. Forskerne vil særlig lete etter såkalte cellefossiler, forsteinede avtegninger etter mikroskopisk liv, i prøvene.

Laser analyserer borehuller

Når roveren har boret, blir hullet belyst av en laser på siden av borehodet. Bestemte stoffer absorberer laserlyset og blir selvlysende. Lyset som på den måten blir kastet tilbake fra hullet, blir analysert. Forskerne leter etter karbon, hydrogen, nitrogen, oksygen, fosfor og svovel (også kjent som CHNOPS) – de viktigste stoffene i biologiske molekyler på jorden.

Prøver hentes hjem senere

En mindre arm flytter fulle prøvesylindre inn i magen på roveren, der et hjul deponerer dem og leverer tomme sylindre til boret. Nasa vil sende en misjon til Mars om ca. ti år for å hente prøvene. Da vil en rover samler inn sylinderne og setter dem inn i miniraketten, som avleverer dem til et ventende fartøy som flyr til jorden, der prøvene analyseres.

Drikkevann har eksistert på Mars

For 100 år siden mente noen astronomer at Mars måtte være dekket av tett skog fordi planeten så grønn ut gjennom noen teleskoper, men etter at de to sondene Mariner 4 og Mariner 9 kom tett på Mars i 1965 og 1971 og tok bilder, sto det klart at Mars snarere var en rød ørken.

Men slik har det ikke alltid vært. Mange steder på Mars finnes det strukturer som ligner inntørkede elveleier – skapt av flytende vann som har rent gjennom landskapet.

Den forrige roveren fra Nasa, Curiosity, fant faktisk ut at noe av det flytende vannet som en gang var på overflaten av Mars, var ferskvann.

Se 50 års NASA-utforskning av Mars:

Her kan du oppleve hvordan Nasa har utforsket Mars fra 1965 til 2015. Etter at videoen ble produsert, har Nasa sendt opp landingsfartøyet InSight, som i dag utfører studier på den røde planeten.

Det gjorde roveren ved å analysere stein i bunnen av Gale-krateret ved planetens ekvator.

Når flytende vann kommer i kontakt med stein, vil det endre sammensetningen av salter i steinen, og Curiosity fant spesifikke typer av disse såkalte hydrerte saltene.

Bare vann kan skape nettopp de salter, og dermed beviste funnet at det en gang har vært flytende vann i Gale-krateret.

Forskere har også funnet et flytende hav på Mars – under isen på planetens sørpol.