Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mikrober fra jorda kan klare seg på Mars

Et internasjonalt eksperiment har nå bevist at mikroorganismer kan overleve i verdensrommet og på Mars. Det vellykkede eksperimentet tyder på at livet på jorda ikke nødvendigvis stammer herfra.

Et eksperiment på romstasjonen ISS tyder på at mikroskopisk liv kan trives på Mars.

Gjennom halvannet år har mikroorganismer klart å overleve forhold i verdensrommet som er minst like tøffe som miljøet på den røde planeten.

Organismer er overraskende hårdføre

Forskerne som står bak dette prosjektet, som kalles BIOMEX, plasserte flere hundre prøver med bakterier, alger og sopper i små beholdere som ble montert på utsiden av ISS.

Her ble de overlatt til seg selv de neste 18 månedene. De var ikke beskyttet mot den intense ultrafiolette strålingen og de voldsomme temperatursvingningene som oppstår når de plutselig går fra solsiden til skyggesiden av romstasjonen.

Hundrevis av beholdere med bakterier, alger og sopp har vært montert utenpå romstasjonen i 18 måneder. Noen av dem inneholdt kunstig Mars-støv (t.v.) og en Mars-lignende atmosfære.