Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mars får besøk: Se den røde planeten funkle på kveldshimmelen

STJERNEGUIDE: 26. november setter Nasas InSight Lander metallføttene i det rødbrune støvet på Mars. Og du har en enestående mulighet til å se den røde planeten med det blotte øye, akkurat da gjesten fra jorda lander og begynner utforskningen av planetens gåtefulle indre.

Marsbesøk

Farkosten kommer inn i atmosfæren til Mars med 22 700 km/t, 26. november klokken 21.

Seks minutter senere setter Nasas InSight Lander føttene ned i støvet på sletten Elysium Planitia og skrur av landingsmotorene.

Nettopp i dette øyeblikket kan du se den røde planeten – med sletten til høyre like ved ekvator – stå klart fram på himmelen i sørvestlig retning.

InSight lander på en planet dekket av det det pulveriserte materialet regolitt. Støvet inneholder store mengder jernoksid, og det er jernet som gir Mars det rødlige skjæret du kan observere på nattehimmelen.

InSight Lander er det første fartøyet som lander på Mars på over seks år, og oppdraget er klart: å avsløre planetens dypeste hemmeligheter.

Et medbrakt seismometer skal ta pulsen på Mars ved å registrere seismiske bølger som kan skyldes tektonisk aktivitet, marsskjelv, meteorittnedslag eller flytende magma dypt nede i planeten.

Samtidig vil InSight sende en varmemåler fem meter ned i bakken – mye dypere enn tidligere fartøyer har gjort – for å undersøke varmestrømning i de dypere lagene.

Målingene skal kaste lys over hvordan planeten er dannet, og om Mars og jorda er laget av de samme materialene.

InSight-prosjektet varer i første omgang til 23. november 2020 – og på den datoen kan du igjen finne den røde planeten høyt på himmelen.