Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Universet - Mars

Illustrert Vitenskap drar til Mars

Lørdag 5. mai 2018 sender Nasa en ny sonde til den røde planeten. Og Illustrert Vitenskap er med om bord.

Med dunder og brak begynner en vel seks måneder lang reise på lørdag når Nasa avfyrer en Atlas V-rakett fra Vandenberg Air Force Base i California.

Om bord på den nesten 60 meter høye raketten er Mars InSight Lander, som skal bore seg fem meter ned i bakken og undersøke hvordan Mars har oppstått.

Vi er med

Raketten skulle opprinnelig skytes opp i mars 2016, men en lekkasje i landingsfartøyets seismometer fikk Nasa til å utsette det. Nå skal det skje på lørdag klokken 13.05 norsk tid.

Før den opprinnelige oppskyting var det mulig å få navnet sitt registrert på en mikrochip som sonden frakter med seg til Mars.

Det tilbudet brukte Illustrert Vitenskap – og nesten 2,5 millioner andre – og Nasa kvitterte med et boardingcard til Mars-reisen. Og nå har det altså blitt tid til å innløse det.

På jakt under bakken

InSight Lander ankommer Mars 26. november og blir den første sonden som skal undersøke det indre av planeten.

Sonden tar bl.a. med et seismometer, som skal plasseres på overflaten for å måle marsskjelv, og et bor som skal ta prøver 5 meter under bakken.

Forskernes håp er at landingsfartøyet kan gi oss et avgjørende innblikk i hvordan ikke bare Mars, men alle de indre planetene ble skapt, for 4,6 milliarder år siden.