Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mars-tro-kopi-af-jorden
Universet - Mars

Forskere vil gjøre om Mars til jordas tvilling

I dag er ikke den røde planeten mer enn en tørr og iskald fetter av jorda. Men nå er astronomene klare med noen spenstige visjoner. De vil gjøre om Mars til en planet med en tykk atmosfære, hav og skoger – altså jordas beboelige tvilling.

Om noen få tiår sender Nasa etter planen de første astronautene til Mars. Men flere forskere har mye større planer for den røde planeten enn å plante et flagg i støvet.

Terraforming er kunsten å konvertere andre verdener til jordlignende planeter, og forskere har allerede utarbeidet en trepunktsplan for Mars:

1. Mars blir varmere

Temperaturen på Mars er minus 60 grader, så først må en løpsk drivhuseffekt komme i gang.

Såkalte PFC-gasser pumpes ut av anlegg på planetens overflate. De er flere tusen ganger mer effektive enn CO2 som drivhusgasser.

Tørrisen på sørpolen – frossen CO2 – slippes ut i atmosfæren. Det øker temperaturen enda mer og skaper en selvforsterkende global oppvarming. Etter 100 år kommer temperaturen over frysepunktet.

2. Mars blir våtere

Isen på polene begynner å smelte, slik at vann strømmer ut i de tomme kratrene og dalene på Mars.

For å skape opptil 500 meter dype hav må smeltingen fortsette i 400 år. Underveis dannes skyer som bidrar med regnvann.

3. Mars blir grønnere

Atmosfæren er nå tettere, og den er proppfull av CO2. For at mennesker skal kunne puste, må en femtedel av gassen gjøres om til oksygen.

Alger, bakterier og planter sendes fra jorda til Mars. Plantene genmodifiseres slik at de ikke råtner, for det vil sluke oksygenet igjen.

Det vil ta minst 100 000 år før oksygeninnholdet har nådd et nivå som gjør at mennesker kan trekke pusten fritt.