Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Et mønster på Mars har fått navn etter edderkoppformen.

© NASA/JPL
Universet - Mars

Forskere finner massevis av “edderkopper” på Mars

Et spesielt mønster på overflaten til den røde planet forekommer oftere enn forskerne trodde. Bilder fra NASA-sonde bekrefter oppdagelsen.

De har fått navn på grunn av formen, som minner ganske mye om edderkopper.
Men i virkeligheten er fenomenet dannet av ett nettverk av revner i overflaten.

Tidligere trodde forskerne at “edderkoppene” bare forekom i et bestemt område rundt sørpolen av Mars.

Men nå viser det seg at de også finnes på andre områder.

Gasser skaper edderkoppens bein

“Edderkoppene” kan være fra 10 til 100 meter i bredden, og de oppstår når karbondioksid fryser til is i løpet av Mars-vinteren.

I takt med at årstidene skifter, og klimaet blir mildere, varmer solen opp bakken under den semitransparente isen.

Når karbondioksid varmes opp, skifter den igjen form til gass og forsøker å komme seg opp til atmosfæren. På sin vei gjennom isen lager den revner i bakken som ligner på beina til en edderkopp.

6000 frivillige har hjulpet til

Oppdagelsen ble gjort av forskningsprosjektet Planet Four, som er ledet av Laura Kebner fra NASA. Noe av det som er spesielt for prosjektet, er at over 6000 frivillige har sett etter “edderkoppene” på bilder tatt av Context Camera, som går i bane rundt Mars.

Planet Four ligger under Zooniverse, som er verdens største digitale forskningsportal for frivillige.

Mars Reconnaissance Orbiters