Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Enormt Mars-prosjekt klar til lift-off: Kina vil finne liv

For første gang vil Kina sende sonder til Mars. Et landingsfartøy skal slippe løs en rover i det røde landskapet, mens en kretsløpssonde vil måle atmosfæriske gasser som kan stamme fra livsformer.

Xinhua

Kinas kjempeprosjekt Tianwen-1 står klar på avfyringsrampen, og ifølge planen er det lift-off klokken 06.00.

Går alt etter planen, er det første gang Kina sender en rakett i retning Mars.

Tianwen-1 består av hele tre farkoster: En kretsløpssonde, en landingsplattform og en rover.

Til sammen skal de samle inn nye data som kan lede forskerne på sporet av potensielle livstegn på Mars.

Farkostene skal lette i nesen på raketten Long March 5, Kinas til nå største rakett og den tredje kraftigste i verden for tiden – den kommer etter Falcon Heavy og Delta IV.

Følg Kinas ferd hele veien til Mars

Kinas Tianwen-1-prosjekt står klar til oppskyting. Se hele turen fra raketten Long March 5 letter til roveren lander på Mars.

Kinas sonde skal samle data om en viktig brikke i puslespillet om liv på Mars: metan.

Roveren Curiosity, som kom til Mars i 2012 og for tiden er den eneste aktive roveren på planeten, har målt store, midlertidige stigninger i mengden av metangass.

Men sonder i bane har ikke målt samme stigninger, så kanskje brytes metanet ned på vei oppover i atmosfæren.

Den kinesiske sonden skal lete etter metan lenger nede i atmosfæren og gi forskerne data som kan sannsynliggjøre den ledende teorien.

Stoffet skapes i et underjordisk hav og kan komme fra enten bergarter eller mikroskopisk liv.

Både mikrober og reaksjoner mellom vann og stein kan danne metan som blir kapslet inn i ismolekyler som kalles klatrater.

Om sommeren smelter klatratene, er teorien, og dermed frigis metangassen og stiger opp i atmosfæren.

© MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Sonder skal måle marsgasser

To nye sonder i bane rundt Mars skal måle gasser i atmosfæren. Dermed vil forskerne svare på tre store gåter om klima, vann og mulige livsformer.

• © MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Hvordan varierer klimaet på Mars?

Forskerne har i dag et grovt bilde av klimaet på Mars, men med data fra Hope-sonden kan de utarbeide et detaljert værvarsel med daglige variasjoner i temperaturer, skydekke og nedbør. Svingninger i temperaturer kan blant annet leses av ut fra mengden av infrarødt lys – varme – som karbondioksid i atmosfæren tar opp. Karbondioksid tar særlig opp lys i bølgelengdene 7–8 og 14–16 mikrometer.

• © MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Hvor raskt mister Mars vannet sitt?

Mars har mistet vann lenge. Hastigheten i vanntapet viser hvor lang tid biologisk liv har kunnet utvikle seg. Hope-sonden skal måle mengden av UV-lys ved bølgelengdene 121,6 og 135,6 nm. Nettopp her sender bestanddelene i vann, hydrogen og oksygen, ut lys når de blir truffet av sollys. Med flere målinger kan forskerne beregne hvor raskt mengden av vann svinner inn.

• © MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Kan mikroorganismer være kilden til metan?

Kinas sonde, som er en del av prosjektet Tianwen-1, skal måle metan i atmosfæren. Andre sonder har så langt ikke kunnet måle de store svingningene i mengden av metan som overflatemålinger har påvist. Med nye data vil forskere teste den ledende teorien: Metan dannes i et underjordisk hav, enten av bergarten olivin eller av mikrober, og kapsles inn i isstrukturer som kalles klatrater som smelter om sommeren, så metanet fordamper.

Kina har aldri sendt en rover til Mars før, men nå sender landet opp en soldrevet, kjørende robot på om lag 240 kilo.

Roveren er blant annet utstyrt med tre kameraer som skal avbilde marslandskapet, samt et såkalt magnetometer som kan måle magnetfeltet på Mars.

Jorden har et magnetfelt som beskytter oss mot solvinden, som er en strøm av partikler med elektrisk ladning fra solen.

Mars har et mye svakere magnetfelt og er derfor mer utsatt. Den kinesiske roveren skal måle hvordan magnetfeltet varierer i takt med variasjoner i solvinden.

Målingene skal være med på å tegne av et bilde av strålingsfaren og klimaet på Mars.

Begge deler er avgjørende for om liv – enten mikrober eller mennesker – kan trives på planeten.

Vi skriver Mars-historie i 2020

Jorden og Mars står i de perfekte posisjonene i forhold til hverandre, så i løpet av få uker letter hele tre kjemperaketter lastet med sonder og rovere. Du kan følge med hele veien her hos Illustrert Vitenskap.