Bakterie deinococcus radiodurans

Eldgamle spor av liv kan skjule seg under overflaten på Mars

Den røde planeten kan ha 280 millioner år gamle bakterier noen få meter under overflaten. Det antyder nye eksperimenter. Forskerne som står bak, advarer imidlertid om interplanetarisk bakterieforurensning.

Michael Daly/USU

Drømmen om å finne liv på Mars har kanskje kommet et skritt nærmere virkeligheten takket være en rekke eksperimenter med bakterier her på jorden.

I flere forsøk har forskere fra Northwestern University og Uniformed Services University i USA bombardert bakterier og sopper med stråling for å teste hvor lenge de kan overleve på Mars.

De oppsiktsvekkende resultatene er offentliggjort i tidsskriftet Astrobiology.

Bakterien deinococcus radiodurans kan, viser det seg, overleve flere hundre millioner år på vår røde nabo.

Bakteriens hardførhet har gitt den kjælenavnet «Conan the Bacterium» etter den fiktive helten Conan the Barbarian.

Harde levekår på Mars

Leveforholdene på Mars er mildest talt elendige. Planeten er helt tørr og gold, den har ikke noe magnetfelt, og atmosfæren er ekstremt tynn.

Derfor blir overflaten alltid utsatt for store mengder høyenergipartikler og ultrafiolette stråler som ville drepe de fleste organismer etter kort tid. Dessuten er gjennomsnittstemperaturen -63°C.

Imidlertid har Deinococcus radiodurans vist seg å tåle disse forholdene.

mars overflade perseverance

Overflaten på Mars er tørr og gold. Det er vanskelig å forestille seg at vann kan ha strømmet over denne ugjestfrie overflaten for over 2 milliarder år siden. Men under denne tørre overflaten kan det gjemme seg bakterier. Bildet her er tatt av Nasas rover Perseverance 8. juli 2021.

© NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Bombarderte bakterier

I forsøket sitt bombarderte forskerne seks typer bakterier og sopper med gammastråling og protoner som etterlignet forholdene på Mars. Deinococcus radiodurans viste seg å være mest hardfør.

Forskerne viste at Conan-bakterien kan tåle 140 000 gray, som er en måleenhet for absorbert stråledose, under Mars-forhold hvis den er tørket, frosset og begravet. Det er 28 000 ganger mer enn mennesker kan overleve.

Hvis Deinococcus radiodurans ble etterlatt på overflaten av naboplaneten vår, ville den dø i løpet av noen få timer. Men ligger den begravet bare 10 centimeter under overflaten, kan den overleve i 1,5 millioner år.

deinococcus radiodurans bakterie

Det er bakteriens genetikk som gjør den unik. Den kan nemlig reparere seg selv mens den utsettes for kraftig stråling.