Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

De første marsboerne skal bo i gamle vulkaner

Astronautene på en permanent Mars-base må beskyttes mot kosmisk stråling, som er over ti ganger sterkere enn på jorden. Den beste løsningen er å bo i hulrom skapt av vulkaner.

Sefrina Arifin

En forskergruppe har nå funnet det sikreste stedet å bygge en bemannet base på Mars: i lavatunneler skapt av vulkaner som ikke lenger er aktive.

Her vil beboerne være best skjermet mot den kosmiske strålingen som ellers innebærer en alvorlig helserisiko.

I motsetning til jorden har ikke Mars et magnetfelt som beskytter mot strålingen. Derfor må de kommende marsboerne beskyttes på andre måter, og her er løsningen ifølge forskere fra Center for Planetary Science i USA bokstavelig talt å gå under jorden – jo dypere, jo bedre.

Lavlandet er det sikreste

Forskerne har først funnet fram til de områdene på den røde planeten som strålingsmessig er best egnede.

Forskere er på jakt etter huller i overflaten på Mars, som er tegn på lavatunneler under overflaten. Det beste stedet å lete er sletten Hellas Planitia på den sørlige halvkule.