Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mens du sov: Emiratene sendte sonde mot Mars

Jorden og Mars står i de rette posisjonene, og nå begynner sommerens travle tid med sonder som sendes mot den røde planeten. De forente arabiske emirater sendte sent søndag kveld av sted den første – sonden Hope, som lettet fra Tanegashima Space Center i Japan.

Mitsubishi Heavy Industries, Ltd./JAXA

Mange års forberedelse i De forente arabiske emirater gikk klokken 23:58 søndag kveld opp i en høyere enhet da sonden Hope ble sendt mot Mars.

Like etter at sonden hadde løsrevet seg fra løfteraketten, trodde man – i noen få, men lange og nervepirrende minutter – at sondens solpaneler ikke kunne foldes ut.

Dermed ville ikke sonden kunne lade opp batteriene – og all kommunikasjon ville være tapt. Plutselig begynte solpanelene å virke, og en toveiskommunikasjon ble etablert.

Sonden, som ble sendt mot Mars med løfteraketten H-IIA fra Tanegashima Space Center i Japan, skal gå i bane rundt den røde planeten og blant annet undersøke klima og drivhusgasser.

Raketten er fylt med nesten 250 tonn drivstoff fordelt på rakettens to trinn og to mindre såkalte boostermotorer, som sitter på hver sin side.

Det er første gang De forente arabiske emirater sender en sonde mot Mars – og det er bare det første av hele tre store Mars-ferder som letter i løpet av få uker denne sommeren.

Følg oppskytingen av Hope

Hope skal for første gang kartlegge det klimaet på hele Mars. Det vil si at sonden skal samle inn data om klimaet på hele planeten. Så langt har forskerne bare hatt bruddstykker å analysere.

Blant annet skal Hope finne svar på to av forskernes store spørsmål Mars: Hvordan er klimaet? Og hvor raskt forsvinner vannet fra planeten?

Forskerne har i dag et grovt bilde av klimaet på Mars, men med data fra Hope kan de lage et detaljert værvarsel med daglige variasjoner i temperaturer, skydekke og nedbør.

Svingninger i temperaturer kan blant annet leses av ut fra mengden av infrarødt lys – varme – som karbondioksid i atmosfæren tar opp. Karbondioksid tar opp særlig lys i bølgelengdene 7–8 og 14–16 mikrometer.

Vi skriver Mars-historie i 2020

Jorden og Mars står i de perfekte posisjonene i forhold til hverandre akkurat nå, så i løpet av få uker letter hele tre kjemperaketter lastet med sonder og rovere. Du kan følge med hele veien her hos Illustrert Vitenskap.

NB: Datoer kan endre seg – rakettoppskytinger blir ofte utsatt.