Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nye beviser for vann på månen

Forskere har funnet konkret bevis på vann på månens overflate.

NASA

Skyggekrater ved månens poler inneholder is. Det har amerikanske forskere avslørt med et spektrometer som kartlegger mineralene på månens overflate.

Oppdagelsen er avgjørende for en rekke av planene om å bygge permanente baser på månen.

Spektroskopiske studier av månen har vist at det er is i kratere (røde prikker) på månens poler

© PNAS

Apropos månen ...

Selv om den ligger bare 384 000 km unna, er den gode gamle månen faktisk fortsatt full av overraskelser. Her er et utvalg av de siste nyhetene innen måneforskningen.

• © NASA

Mystiske månevirvler er drevet av magneter

Lyse mønstre i månestøvet har nå en forklaring: Astronomer mener de oppstår fordi partikler i solvinden påvirkes av lokale magneter. De er trolig dannet for over tre milliarder år siden, da månen hadde aktive vulkaner. Høye temperaturer fikk mineraler til å skille ut jern, som ble magnetisert av månens magnetfelt.

• © Todd Mason, Mason Productions Inc./LSST Corp.

Nytt teleskop på jakt etter månens søsken

Når asteroider farer rundt i solsystemet, blir noen av dem fanget inn av tyngdekraften til jorda som midlertidige minimåner. Det er alltid en eller to av dem. Nå vil astronomer undersøke asteroidenes sammensetning med teleskopet LSST i Chile. Minimånene kan bli første mål for gruvedrift i verdensrommet.

• © NASA

Månestøv er farlig for menneskeceller

Nye eksperimenter viser at månestøv er farlig for oss, trolig fordi partiklene er så små at de kan krysse barrierer i vevet vårt. Forskere har utsatt lungeceller fra mennesker og hjerneceller fra mus for kunstig månestøv – altså tørre partikler på noen få mikrometer – og opp mot 90 prosent av cellene døde.