Månens overflade og Jorden set fra Apollo 11, 1969
Tema

TEMA: Mennesket gjenerobrer månen

21. juli 1969 satte mennesket det første fotavtrykket i månestøvet. Siden fulgte en håndfull astronauter i Neil Armstrongs fotspor, men i 1972 var det slutt. Da forlot det siste bemannede fartøyet månen, og i 48 år har det store himmellegemet ligget øde. Men i 2024 skal Nasas Artemis-program få oss tilbake til månen, og denne gangen er målet å skape en permanent base blant meteorkraterne.

NASA/JSC
BREAKING: Flygende teleskop oppdager vann på månen
Vann på Månen – meteorkrater

BREAKING: Flygende teleskop oppdager vann på månen

Vann er en avgjørende ressurs for framtidens bemannede måneferder. Nå har astronomer funnet utvetydige beviser på vann i månestøvet – faktisk ved begge poler.

6 Minutter

Nå bygger vi månekolonien
Romfart

Nå bygger vi månekolonien

Om bare to år sender Nasa av gårde den nye romstasjonen, Lunar Gateway. Den blir inngangsporten for de astronautene som – med selvrensende drakter og oppblåsbare habitater – skal innta jordas satellitt de neste årene.

15 Minutter

Nasa vil bygge permanent koloni på månen

Nasa vil bygge permanent koloni på månen

Fra 2021 skal boremaskiner, rovere og støvsugere sendes til månen for å teste utstyr, lete etter vann og undersøke mulige boplasser. Målet er å bygge en koloni på månen før tiåret er omme.

12 Minutter

Nye målinger: Sterk stråling utfordrer reiser til månen

Nye målinger: Sterk stråling utfordrer reiser til månen

For første gang har forskere fått presise målinger av den kosmiske strålingen på månens overflate. De viser at astronauter på kommende månereiser vil bli utsatt for stråling som er 200 ganger sterkere enn på jorden.

2 Minutter

Nokia bygger Wi-Fi på månen
Astronaut filmer på Månen i Artemis-rumdraft

Nokia bygger Wi-Fi på månen

Astronauter som ringer til hverandre og surfer på nettet, kan bli til virkelighet når Nokias trådløse nettverk om få år står klart på månens overflate.

4 Minutter