Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Laserdrevne sonder kan snuse opp solsystemets skjulte Planet X

En flåte av små sonder som rir på en bølge av laserstråler, skal på planetjakt i solsystemets fjerneste områder. Det er visjonen for et prosjekt som kan oppklare et av verdensrommets største mysterier.

Solsystemets sju kjente planeter, i tillegg til jorden, har alle blitt observert av sonder, og astronomer kjenner dem i detalj. Men omkring tyve ganger lenger ute enn Neptun, finnes det kanskje en skjult niende planet som kan forklare avvik i banene til observerte objekter – og hvorfor solsystemet er skrått.

Teorien om Planet 9 eller Planet X har siden 2014 blitt så anerkjent at Nasa hevder at sannsynligheten for planetens eksistens overstiger sannsynligheten for det motsatte.

Nå har den amerikanske teoretiske fysikeren Edward Witten foreslått en både høyteknologisk og enkel metode til å avsløre om planeten faktisk er der.

Hundrevis av romfartøy skal kartlegge solsystemets utkant

Witten, som blant annet har revolusjonert den såkalte superstrengteorien, har utgitt sin fortsatt ikke fagfellevurderte artikkel på den åpne databasen arXiv. Forslaget består i å teppebombe utkanten av solsystemet med små sonder.

Flåten av hundrevis av små sonder skal akselereres opptil 0,1 prosent av lysets hastighet med seil drevet av lasere plassert på jorden.

Forslaget er inspirert av Breakthrough Starshot – et initiativ som vil sende en sonde til vårt nærmeste nabostjernesystem, Alfa Centauri, 4,37 lysår unna.

Se hvordan lasere kan skyte romsonder ut i solsystemet:

Hver sonde er utstyrt med en presis klokke og en radiosender og sender ut på helt nøyaktige klokkeslag et signal som vil ta lengre og lengre tid om å nå jorden etter hvert som sondene farer ut gjennom solsystemet.

På jorden synkroniserer astronomer signalenes avsendingstidspunkt med en atomklokke, og måler når signalene når fram. Ut fra forsinkelsene kan astronomene beregne alle sondenes avstander til jorden og derfra tegne et kart over hvordan flåten reiser gjennom solsystemet over tid.

På veien ut gjennom solsystemets indre blir sondene trukket opp i fart av de kjente planetenes massetiltrekning, noe som fører til ytterligere forsinkelser i signalene i et mønster som astronomene kan forutsi.

Hvis flåten passerer Planet X, vil målinger vise uforutsigbare forsinkelser som ifølge Witten både kan røpe objektets plassering, bane og masse.

Planet X forklarer solsystemets merkverdigheter

I området utenfor Neptuns bane oppfører de fjerneste av de om lag 3000 såkalte trans-neptunske objektene – TNO-er – seg merkeligt. Men alt sammen gir mening hvis man tilsetter en ukjent planet i regnestykket.