Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Saturn og Jupiter møtes i en konjunksjon 21. desember 2020

Konjunksjon – planetene Jupiter og Saturn står helt tett

I desember kysser Jupiter og Saturn hverandre på nattehimmelen. Den såkalte konjunksjon er en unik astronomisk hendelse som verden ikke har sett i 400 år.

ESO/Y. Beletsky

Konjunksjon 2020

Jupiter og Saturn leverer 21. desember 2020 et spesielt lysende prikk når de to gigantiske planetene møtes i samme område på nattehimmelen.

Møtet – en såkalt konjunksjon– er enestående fordi planetene for en stund nærmest smelter sammen. Og det er første gang på flere hundre år.

Hva er en konjunksjon?

I astronomisk forstand oppstår konjunksjoner når to himmellegemer passerer tett forbi hverandre sett fra jorden.

Konjunksjoner oppstår hyppig, og ofte med månen som den ene aktøren overfor enten planeter, solen eller klare stjerner. Når månen beveger seg inn foran solen, oppstår det for eksempel en konjunksjon.

Konjunksjoner mellom Jupiter og Saturn kalles great conjunctions – store konjunksjoner – på grunn av planetenes topp-plasseringer på solsystemets vektskala.

De to planetene er i konjunksjon med 19,85 års mellomrom, når Jupiter innhenter og passerer den langsommere Saturn.

Jupiter og Saturn i tett konjunksjon

Jupiter og Saturn er ikke fysisk tett på hverandre, men fordi de står på en nesten rett linje med jorden, ser det slik ut fra vårt synspunkt.

© Lasse Alexander Lund-Andersen

Ved møtet 21. desember vil Jupiter være 886 millioner kilometer fra jorden, mens Saturn er nesten dobbelt så langt unna med 1620 millioner kilometer.

Video: Se Venus og Jupiter i tett konjunksjon

1. august 2016 var planetene Venus og Jupiter i veldig tett konjunksjon.

Hvorfor er konjunksjonen i 2020 unik?

Når Jupiter og Saturn 21. desember 2020 streifer hverandre i et kyss, er det av flere årsaker en sjelden begivenhet.

Den forrige konjunksjonen med Jupiter og Saturn var i 2000, og den foregikk bare 14 grader fra solen – en grad kan anslås ut fra bredden på lillefingeren på en utstrakt arm holdt opp mot nattehimmelen. Derfor var konjunksjonen umulig å observere med det blotte øye.

Men denne gang kommer Jupiter og Saturn nærmere hverandre enn de har vært på om lag 400 år.

Konjunksjon på himmelen

Avstanden mellom Jupiter og Saturn vil være bare 0,06 grader, og de vil framstå som en enkelt, klar stjerne på himmelen.

© Lasse Alexander Lund-Andersen