Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bak fenomenet: Kometer er kosmiske tidskapsler

I 1577 oppdaget den danske astronomen Tycho Brahe den første kometen på nattehimmelen. Etter mer enn 400 år er astronomene fortsatt i gang med å avsløre hemmeligheder om de kosmiske raske levningene.

Kometer er kosmiske tidskapsler .

En gang var de tegn på gudenes raseri, men i dag er de en brikke i puslespillet astronomer siden 1500-
tallet har forsøkt å legge.

Og som en levning fra fortiden suser kometene gjennom verdensrommet og danner grunnlag for svarene på noen av menneskehetens største spørsmål.

© E. KOLMHOFER & H. RAAB/JOHANNES-KEPLER-OBSERVATORY, LINZ, AUSTRIA

Kometer i tall

• 2061

er året da Halleys komet neste gang kommer innom det indre solsystemet og dermed blir synlig på himmelen.

• 3591

kometer kjenner forskerne til. Det anslås imidlertid at det eksisterer milliarder av kometer.

• 45

kilo veide landingskapselen fra Nasas Stardust-romfartøy. I 2006 skrev det historie ved for første gang henter prøver fra en komet til jorda.

• 3000

kometer har fartøyet Solar and Heliospheric Observatory oppdaget siden det ble sendt i bane rundt sola i 1995.

• Om lag 0,07

lysår fra sola forestiller forskere seg at den såkalte Oortskyen
    befinner seg. Den rommer de fleste kometene i solsystemet.

• 1995

var året da amatørastronomene Alan Hale og Thomas Bopp fikk en av de klareste kometene noensinne registrert, Hale-Bopp, i kikkerten.

• 2.3

mill. kilometer var distansen mellom jorda og Lexells komet, som er den som har kommet nærmest.

Utforskning

1. november 2014 lyktes det for første gang å lande et menneske­skapt objekt på en komet.

Det skjedde da European Space Agency (ESA) landet sonden Rosettas landingsmodul på kometen 67P.

Reisen ut til kometen var lang, og Rosetta passerte jorda tre ganger og Mars en gang før fartøyet ble slynget ut i det ytre rom og inn i kometens bane.

Selve landingen gikk ikke perfekt, for modulen endte i skyggen og gikk derfor raskt tom for strøm. Men de neste to år gikk sonden i bane rundt 67P, noe som viste seg å være nyttig.

I 2014 skrev romsonden Rosetta historie med sin uperfekte landing på kometen 67P.