Bak fenomenet: Kometer er kosmiske tidskapsler

I 1577 oppdaget den danske astronomen Tycho Brahe den første kometen på nattehimmelen. Etter mer enn 400 år er astronomene fortsatt i gang med å avsløre hemmeligheder om de kosmiske raske levningene.

Kometer er kosmiske tidskapsler .

En gang var de tegn på gudenes raseri, men i dag er de en brikke i puslespillet astronomer siden 1500-
tallet har forsøkt å legge.

Og som en levning fra fortiden suser kometene gjennom verdensrommet og danner grunnlag for svarene på noen av menneskehetens største spørsmål.

© E. KOLMHOFER & H. RAAB/JOHANNES-KEPLER-OBSERVATORY, LINZ, AUSTRIA

Kometer i tall

Utforskning

1. november 2014 lyktes det for første gang å lande et menneske­skapt objekt på en komet.

Det skjedde da European Space Agency (ESA) landet sonden Rosettas landingsmodul på kometen 67P.

Reisen ut til kometen var lang, og Rosetta passerte jorda tre ganger og Mars en gang før fartøyet ble slynget ut i det ytre rom og inn i kometens bane.

Selve landingen gikk ikke perfekt, for modulen endte i skyggen og gikk derfor raskt tom for strøm. Men de neste to år gikk sonden i bane rundt 67P, noe som viste seg å være nyttig.

I 2014 skrev romsonden Rosetta historie med sin uperfekte landing på kometen 67P.

© ATG MEDIALAB/ESA

Ved hjelp av Rosettas instrumenter fant forskerne blant annet grunnstoffene oksygen og fosfor samt
aminosyren glycin, som fordamper fra kometen.

De stoffene er noen av livets helt sentrale byggesteiner og gir ytterligere liv til teorien om at det var kometene som i sin tid sådde livets frø på jorda.

Milepæler

Den første kometen ble oppdaget av en dansk astronom i 1577. Deretter har de kosmiske snøballene sust forbi astronomenes teleskoper med stor fart.

1577: Brahe finner komet i verdensrommet

Den danske astronomen Tycho Brahe observerer en komet og konkluderer med at den er lenger unna enn månen. Før trodde man at de oppsto i atmosfæren.