Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Earth in flames

Seks veier til jordens undergang

Om ca. fem milliarder år begynner solen å svulme opp. Den røde kjempen vil sprøsteke alt liv på jorden og sørge for at havene blir til damp. Men dommedag kan også komme mye tidligere. Vi ser nærmere på seks katastrofer som kan føre til undergangen.

Kildene til jordens undergang kan være mange, og noen kan inntreffe allerede i morgen. Helt sikkert er det likevel at kloden vår maksimalt vil eksistere i ca. fem milliarder år til.

Etter det vil solen ha brukt opp alt sitt hydrogen og begynne å forvandle seg til en rød kjempe. Stjernen vår svulmer opp, fortærer de innerste planetene og griller alt liv på jorden.

1. Komet treffer jorden

Hele menneskeheten kan være i fare fordi klodens klima påvirkes av den enorme eksplosjonen. Siden vi sannsynligvis bare får noen ukers forvarsel, har vi i realiteten ingenting å stille opp med mot trusselen.

2. Supervulkan får utbrudd

I nærheten av vulkanen blir alt fullstendig ødelagt. Da oppstår globale klimaendringer, og jordbruket raseres. Ingen vet når neste supervulkan eksploderer. Alt vi kan gjøre, er å evakuere de som bor like ved.

3. Jordens magnetfelt forsvinner

Magnetfeltet dannes av bevegelser i jordens flytende kjerne og beskytter oss mot stråling fra verdensrommet. Hvis kjernen størkner, forsvinner magnetfeltet, og solvinder vil langsomt skrelle atmosfæren av jorden og drepe alt liv.

4. Hypernova oppstår ikke langt unna

Ozonlaget vil bli ødelagt i flere år hvis en stor stjerne eksploderer og glimter til med gammastråling. Flere grupper av organismer vil dø ut. Vi kan prøve å forutse hvor hypernovaer vil oppstå, men i realiteten har vi ingenting å beskytte oss med hvis vi oppdager en.

5. Kollisjon med Mars

Hvis en naboplanet som Mars kolliderer med oss som følge av forskyvninger i solsystemet, vil alt liv bli utslettet, og jorden vil forandre utseende. Hvis dette skjer, blir det imidlertid først om mer enn tre milliarder år. Mennesket er kanskje utdødd hvis eller når hendelsen inntreffer.

6. Asteroide slår ned

En asteroide er tyngre, men langsommere enn en komet, men konsekvensene blir de samme. Et nedslag på land vil skape et gigantisk krater.

Slår asteroiden ned i havet, vil millioner av mennesker dø i en tsunami. Hvis en asteroide blir oppdaget i tide, kan den kanskje skyves ut av kurs ved hjelp av en rakett eller en atombombe.

Jordens undergang er ikke universets undergang

Jordens undergang vil bare være en notis i universets liv. Det store kosmos lever videre … i hvert fall i 450 milliarder år til. Her kan du lese vår artikkel om verdensaltets absolutt siste sukk.