Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Jordens magnetfelt beskytter kloden.

Jordens magnetfelt – hva er jordens magnetfelt?

Jordens magnetfelt blir svakere, og det kan få katastrofale følger for livet på jorden. Magnetfeltet beskytter oss nemlig mot farlige partikler fra verdensrommet og særlig solen, som hele tiden sender skadelig stråling mot planeten vår.

Jordens magnetfelt

1. februar 1999 lettet Ørsted-satellitten fra flybasen Vandenberg i California. Den veide bare 62 kilo og var ikke større enn to bruskasser. Likevel har satellittens betydning for kunnskapen om jordens magnetfelt vært enorm.

Utstyrt med to magnetometere målte Ørsted-satellitten data om jordens magnetfelt. Kartleggingene avslørte blant annet at jordens magnetiske poler flytter seg med opp mot 50 kilometer i året og kanskje er på vei til å bytte plass.

Hvis det skjer, vil jordens magnetfelt svekkes betydelig, og det kan få store konsekvenser.

Jordens magnetfelt er nemlig som et skjold mot stråling fra verdensrommet, og hvis klodens forsvar bryter sammen, vil et sant bombardement av farlige partikler fra verdensrommet ramme jorden og true hele menneskehetens eksistens.

Jordens magnetfelt bøyer stråling fra solen.

Jordens magnetfelt bøyer solens stråling og sender farlige partikler videre ut i verdensrommet.

Hva er jordens magnetfelt?

Jordens magnetfelt ble første gang beskrevet i år 1600 i den engelske naturfilosofen og legen William Gilberts avhandling «De magnete». Her viste Gilbert at en kompassnål peker mot nord fordi jorden selv oppfører seg som en stor magnet.

I 1820 oppdaget den danske fysikeren H.C. Ørsted at elektriske strømmer danner magnetfelt, og i 1839 viste den tyske matematikeren Carl Friedrich Gauss at jordens magnetfelt hovedsakelig dannes av prosesser i jordens indre.

Den første detaljerte kartleggingen av styrken og retningen av jordens magnetfelt ble levert av Nasas Magsat-satellitt i 1980, men den leverte bare data i åtte måneder. Senere fulgte Ørsted-satellitten i 1999, og siden 2013 har de såkalte Swarm-satellittene kartlagt jordens magnetfelt med voldsom presisjon.

Jordens magnetfelt – Swarm-satellittene

Swarm-satellittene består av satellittene Alpha, Bravo og Charlie, som sammen måler styrken og retningen av jordens magnetfelt. Samarbeidet gjør målingene ti ganger mer presise enn med en enslig satellitt.

© ESA/ATG Medialab

I dag vet vi at jordens magnetfelt først og fremst oppstår på grunn av strømmer i det ytre, flytende laget av jordens kjerne.

Den viktigste kraften som sørger for jordens magnetfelt, er klodens rotasjon. Når jorden roterer, holder den i gang en dynamo, en såkalt geodynamo, inne i planetens indre. En dynamo er grovt sagt en maskin der bevegelsesenergi gjøres om til elektrisk energi.

I jordens tilfelle består dynamoen av strømninger av flytende jern i jordens ytre kjerne. Klodens rotasjon holder jernet i bevegelse, noe som skaper et magnetfelt. Når magnetfeltet trekker i det magnetiske og elektrisk ledende stoffet, oppstår det nye elektriske strømmer i jernet, som igjen skaper nye magnetfelt.

Slik fungerer jordens magnetfelt

Jordens magnetfelt – slik fungerer det.

Jordens magnetfelt oppstår i den ytre delen av planetens kjerne og blir skapt av flytende jern i bevegelse. Magnetfeltet beskytter mot skadelige rompartikler som først og fremst kommer fra solen.