Nordlys_Aurora
Universet - Jorden

Hvorfor er nordlyset som oftest grønt?

Nordlys er et av jordklodens flotteste fenomener. Men hva skaper det store lysshowet ved polene, når er det best å se etter det, og finnes det på andre planeter? Lær mer om nattehimmelens grønne, dansende lys.

Hva er nordlys?

Fellesbetegnelsen for nordlys og sørlys er polarlys. Det skyldes at solpartikler, i møtet med jordas magnetfelt, reiser mot de magnetiske polene og skaper det det spektakulære lyset.

Nordlys og sørlys dannes av partikler sendt ut fra sola etter solstormer. Det er flere av partiklene, som har elektrisk ladning, ved nordlys enn normalt.

Når de kraftige partiklene støter inn i jordas atmosfære og magnetfelt, blir det frigitt energi, og nettopp dette er med på å skape det grønne lyset på himmelen.

Prosessen som skaper nordlys, skjer om lag 100 kilometer over jordas overflate. Men kraften av partiklene er så voldsom at det blir synlig nede fra bakken.

Text 2:

Hvor kan man se nordlys?

Nordlys er som regel bare synlig i et belte rundt kloden mellom 60 og 70 grader nord, mens sørlys er mest aktivt mellom 60 og 70 grader sør.

Når sola er ekstra aktiv, kan man imidlertid være heldig å se polarlys helt ned til omkring 50 grader, noe som i Europa svarer til det nordlige Sentral-Europa.

Nordlys ring på jorda

Men som regel er nordlys bare synlig i de nordlige delene av Skandinavia, Island, den sørlige delen av Grønland, Canada og det sentrale Alaska.

Tett på polene vil nordlys nærmest danse over himmelen. Denne formen for dansende og bevegende bølger skyldes at når partiklene fra sola flytter seg, så flytter også nordlyset seg, og derfor ser det ut som det beveger seg. Lenger fra polene vil lyset ses som stråler, fordi magnetfeltet er annerledes der.

I videoen kan du se hvordan det grønne lyset danser på nattehimmelen.

Hvorfor er nordlys grønnlig?

Nordlysets farge er avhengig av hva slags atomer eller molekyler de ladde partiklene fra sola treffer. Ofte er det oksygenatomer i litt over 100 kilometers høyde, og disse sammenstøtene gir det grønne nordlyset.

I denne høyden har sollyset splittet en brøkdel av atmosfærens oksygen til frie oksygenatomer, og når en partikkel fra sola treffer et oksygenatom, bringer sammenstøtet et elektron i atomet opp i en høyere energitilstand. Når elektronet hopper tilbake til en lavere energitilstand, sendes det ut lys av en helt bestemt bølgelengde, nemlig den karakteristiske gulaktig-grønne fargen.

Hvis oksygenatomer høyere oppe i atmosfæren blir truffet, kan det gi en litt annen reaksjon, slik at det sendes ut rødt lys. Og hvis partiklene treffer nitrogen nærmere jorden, kan det gi lilla nordlys.

Ulike farger nordlys stammer altså fra ulike høyder.

Nordlys farger

Nordlys og myter

Det spektakulære naturfenomenet nordlys er kjent for mange historier og myter siden tidenes morgen.

I den nordiske mytologien var nordlys tegn på et gjerde bygget av gudene, bygget for å beskytte Midgard, menneskenes verden, fra jotnene.

I vikingtiden var nordlys et gjenskjær av rustningene til de kvinnelige krigsgudinnene, valkyrjene. Valkyrjene var ifølge den nordiske mytologien med på å bestemme hvem som skulle overleve et slag. Nordlyset ble derfor sett som et varsel om at en stor kamp var på vei.

Finnes det nordlys på andre planeter?

Polarlys finnes ikke bare på jorda. Alle planeter med en atmosfære viser en lysreaksjon på solvindens partikler, men det kreves et magnetfelt for at det skal få samme struktur som på jorda.

Northern lights jupiter

Saturn og Jupiter har magnetfelt som ligger parallelt med rotasjonsaksen, og har derfor en ring av lys rundt om nord- og sørpolen. Når magnetfeltet ikke er parallelt med planetens akse, for eksempel på Uranus og Neptun, blir bildet mer uklart.