Tema

Guide til julens stjernehimmel

Naturen har gjemt en fantastisk forestilling til de lange nettene omkring jul og nyttår. Les vår guide på denne siden, ta på den varme frakken og gå ut i mørket for å oppleve fullmånen, svermer av stjerneskudd og solsystemets to største planeter som møtes.

Julehimmelen pynter seg med stjerneskudd
Meteor

Julehimmelen pynter seg med stjerneskudd

18. desember: Årets siste meteorsverm regner nedover oss i juledagene. Ta med tepper og termos ut i natten og opplev en av naturens vakreste forestillinger.

2 Minutter

Unge kjempestjerner brenner hull i gasståke

Unge kjempestjerner brenner hull i gasståke

STJERNEGUIDE: Stjernene i Rosettåkens stjernehop NGC 2244 er så energirike at de har brent et hull i sitt eget hjem. Opplev kjempestjernene i den mørke vinternatten.

3 Minutter

Julemyte: Kan Betlehemsstjernen forklares vitenskapelig?
Myter

Julemyte: Kan Betlehemsstjernen forklares vitenskapelig?

24. desember: Kometer og planeter skapte sjeldne synsbedrag på himmelen i årene rundt Jesu fødsel. Astronomer har 3 teorier om hva de vise menn så på himmelen.

Orions tikkende bombe lyser opp i vintermørket
Betelgeuse

Orions tikkende bombe lyser opp i vintermørket

I midten av november kan du selv få øye på den røde superkjempen Betelgeuse før den døendestjernen forsvinner i en blendende eksplosjon.

3 Minutter

Kan det virkelig stemme at stjernene blinker?
Stjerner

Kan det virkelig stemme at stjernene blinker?

Sett fra jorden ser det ut som alle stjerner blinker. Men i virkeligheten er det ikke stjernerne som blinker - årsaken er i stedet den urolige atmosfæren.