Kometen Neowise i 2020

Gigantisk komet besøker solsystemet

23. januar 2031 retter verdens befolkning blikket mot Saturn for å se en kjempekomet – nesten like stor som dvergplaneten Ceres – passere.

En komet på størrelse med Skottland har krysset grensen til solsystemet og beveger seg fram til 2031 tettere og nærmere de indre planetene.

Når kometen er lengst vekk i sin ellipseformede bane, er den en femtedel av et lysår unna, men om ti år passerer den – målt i kosmiske avstander – veldig tett forbi jorden.

Astronomer drømmer allerede nå om at de ved hjelp av sonder kan komme i nærkontakt med kjempekometen når den passerer Saturn på kloss hold og setter kursen ut av nabolaget vårt igjen.

Kosmisk stevnemøte er et rent lykketreff

Kjempekometen dukket opp i Víctor M. Blanco-teleskopet i Chile og har fått navnet 2014 UN271.

Víctor M. Blanco-teleskopet i Chile

Bilde av teleskopet: Víctor M. Blanco-teleskopet i Chile jakter egentlig på universets mørke energi, men har nylig blitt omskolert til også å kunne lete etter himmellegemer i solsystemets dunkle utkant.

© CTIO/NOIRLab/NSF/AURA/R. Sparks

Astronomer fra University of Pennsylvania gjennomgikk seks års bilder og data fra teleskopet med superdatamaskiner da UN271 dukket opp i observasjoner fra 2014.

Kometens diameter anslåså være opptil 370 kilometer, og i så fall er kometen det hittil største himmellegemet fra solsystemets utkant som kommer så tett på solen.

Kometen 'Oumuamua som ble oppdaget i 2017, var til sammenligning 200 meter lang.

Oumuamua i rommet

Forskere mener at Oumuamua har en karakteristisk sigarform, og at den er flere hundre meter lang.