Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Planet 9
Universet - Solsystemet

Forskere: Solsystemets 9. planet er funnet

Forskere hevder å ha funnet tegn på at en hittil ukjent planet skjuler seg i ytterkanten av solsystemet vårt.

I det iskalde Kuiperbeltet i solsystemetsfjerneste områder skjuler det seg en hittil ukjent planet.

Det mener i hvert fall forskere ved California Institute of Technology, som hevder å ha funnet tegn på at et enormt objekt kretser rundt Solen, i solsystemets ytterkant. Hvis det er sant, vil solsystemet vårt igjen være oppe i ni planeter, etter at Pluto for noen år siden ble degradert til dvergplanet.

Er stor nok til å være en planet

Forskerne, Konstantin Batygin og Mike Brown, har brukt matematiske modeller og simuleringer til å identifisere et enormt objekt som de mener er stor nok til å være en planet. Deres resultater er offentliggjort på The Astronomical Journals hjemmeside.

De to har ikke observert planeten direkte, men beregninger basert på studier av seks forskjellige objekter i Kuiperbeltet i solsystemets ytterkant, indikerer at et enormt, tungt objekt påvirker objektenes omløp.

Seks av solsystemets fjerneste objekter har baner som heller i forhold til planetenes baner. Batygin og Brown hevder at det skyldes påvirkningen av tyngdekraften fra Planet Nine.

På størrelse med Neptun

Forskerne kaller det nyoppdagede objektet Planet Nine og har regnet ut at det er 10 ganger større enn Jorden og omtrent på samme størrelse som solsystemets fjerde største planet, Neptun.

Den nye planeten går i bane rundt Solen 20 ganger lengre vekk enn den nærmeste naboen Neptuns 2,8 milliarder kilometer. Det gir Planet Nine en omløpstid på mellom 10 000 og 20 000 år – og altså noen ekstremt lange årstider.

Videoklipp fra Science Magazine viser hvor den nye planeten antas å befinne seg.

Solsystemet er fullt av hemmeligheter