Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Fjern dvergplanet kan vise vei til den mystiske Planet X

Den relativt nyoppdagede dvergplaneten med tilnavnet "FarOut" kan være påvirket av tyngdekraften fra Planet X. Oppdagelsen kan dermed lede astronomene på sporet av den mystiske planeten, som kanskje befinner seg i langt ute i solsystemet.

illustration by Roberto Molar Candanosa is courtesy of the Carnegie Institution for Science

Astronomer oppdaget i desember 2018 en klode som trolig er den fjerneste dvergplaneten som er funnet i solsystemet.

Den befinner seg hele 120 astronomiske enheter fra sola (en astronomisk enhet er avstanden mellom sola og jorda). Den bruker omkring tusen år på en runde rundt sola.

Avstander i solsystemet og plasseringen av den relativt nyoppdagede dvergplaneten 2018 VG18 med tilnavnet "FarOut".

© Credit: Roberto Molar Candanosa/Scott S. Sheppard/Carnegie Institution for Science.

Himmellegemet har fått tilnavnet «Farout» og det vitenskapelige navnet 2018 VG18. Astronomene mener himmellegemet er omkring 500 kilometer i diameter, og det er nok til at tyngdekraften gjør den rund. Da oppfyller den betingelsene for å være en dvergplanet.

Astronomer har gjennom flere tiår har hatt en mistanke om at det finnes en «Planet X» langt ute i solsystemet. Tyngdekraften fra denne planeten påvirker i så fall himmellegemene som befinner seg i det såkalte Kuiperbeltet.

Dette beltet befinner seg mellom 30 og 100 astronomiske enheter fra sola, og det består av asteroider, kometer og dvergplaneter, som for eksempel Pluto.

Dvergplaneten Pluto har fem kjente måner og et hjerte av is. Pluto befinner seg om lag 6 milliarder kilometer fra sola.