Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Vesta-asteroiden i rummet

Himlens klareste asteroide er synlig

STJERNEGUIDE: Akkurat nå er asteroiden Vesta synlig på nattehimmelen. Det svarer til at vi kan se en nesten to centimeter stor stein på ti kilometers avstand.

Om Vesta-asteroiden

Asteroiden Vesta er bare 525 kilometer stor. Den ligger 276 millioner kilometer unna. Likevel har du nå gode sjanser for å se den på himmelen.

Det svarer til at du kan se en stein på 18 millimeter på ti kilometers avstand. Fenomenet er bare mulig fordi Vestas overflate består av en rekke reflekterende mineraler som får asteroiden til å lyse kraftig opp på stjernehimmelen.

Nettopp på grunn av synligheten har Vesta i mange år vært gjenstand for studier, og i 2011 gikk Nasas romsonde Dawn inn i bane rundt Vesta.

Reisen til asteroidebeltet

Rumsonden Dawn rejser gennem rummet

I 2018 avsluttet romsonden Dawn sin reise. Det var den første sonden som gikk i bane rundt to himmellegemer, nemlig asteroiden Vesta og dvergplaneten Ceres.