© NASA
Universet - Asteroider

Fremmed objekt flyr gjennom solsystemet

En lynrask asteroide er på gjennomreise i solsystemet vårt. Det er første gang forskere har registrert en romstein på besøk fra en annen stjerne.

1. oktober fanget teleskopet Pan-STARRS på Hawaiiopp et lite lysglimt fra en asteroide.

Glimtet stammer ikke fra en normal romstein i bane rundt sola: Beregninger av objektets retning viser at den 400 meter brede steinen kommer fra et sted utenfor vårt solsystem.

Objektet A/2017 U1 er dermed den første asteroiden som er observert på en interstellar reise, altså fra stjerne til stjerne.

Banen er for rett

De fleste av solsystemets asteroider går i stabile baner rundt solen i asteroidebeltet mellom Jupiter og Mars. Men ved å måle den såkalte eksentrisiteten til A/2017 U1 kunne forskerne se at asteroiden måtte komme fra et sted utenfor solsystemet.

Eksentrisiteten beskriver hvor sirkulær banen til et himmellegeme er. Hvis eksentrisiteten er 0, har objektet en helt sirkulær bane, mens objekter med en eksentrisitet nærmere 1 beveger seg i en langstrakt ellipse.

A/2017 U1 er målt til en eksentrisitet på nesten 1,2, og banen er derfor veldig rett, noe som ikke gir mening for en asteroide som går i bane rundt sola. Forskere mener derfor at A/2017 U1 kommer utenfra.

Endret kurs

Ifølge Nasas beregninger ankom A/2017 U1 i retning fra stjernebildet Lyren.

Steinen fløy med en hastighet på 25,5 km/s gjennom solsystemet og passerte jorda i en avstand på 24 millioner kilometer.

Underveis grep solas tyngdekraft fatt i asteroiden, som foretok en krapp sving og nå er på vei mot stjernebildet Pegasus og ut av solsystemet.