Asteroide

Her er 5 farlige asteroider som kan treffe jorden

Én kan ødelegge et kontinent, mens en annen kan treffe oss allerede neste år. Astronomene har rangert de asteroidene som utgjør de største truslene mot jorden.

Farlige asteroider

Astronomene har så langt oppdaget 22 000 såkalt jordnære asteroider.

Store asteroider med diameter på 1000 meter treffer jorden om lag en gang per million år og kan føre til ødeleggelser på et helt kontinent. De minste asteroidene, med en diameter på opptil 20 meter, slår ned en til to ganger per århundre og medfører bare lokale skader.

De truende asteroidene blir rangert på en skala som kombinerer to kriterier. Det ene er risikoen for et nedslag, mens det andre er omfanget av skadene.

Ut fra den skalaen står fem asteroider fram.

De asteroidene som kan ramme jorden er:

• Asteroiden 1950 DA
  • Asteroiden Bennu
  • Asteroiden 2000 SG344
  • Asteroiden 2009 JF1
  • Asteroiden Apophis

Les videre og lær mer om hvor store ødeleggelser de farlige asteroidene kan forårsake på jorden.

Asteroiden 1950 DA

Kilometerbred gigant er dommedagsasteroide

Astronomene har heldigvis ikke fått øye på truende asteroider på over ti kilometer – på størrelse med den som utryddet dinosaurene for 66 millioner år siden. Det nærmeste er 1950 DA, med en diameter på 1,3 kilometer.

Asteroiden 1950 DA

1950 DA er det nærmeste vi kommer på en dommedagsasteroide. Den kan ødelegge et helt kontinent hvis den treffer jorden.

© JPL/NASA

Hvis den slår ned i havet, vil det ifølge beregningene skape et 19 kilometer bredt krater og sende opp mot 100 meter høye tsunamier som vil krysse alle verdenshav.

Asteroiden Bennu

Nedslag kan utløse 80 000 Hiroshima-bomber

Den 565 meter brede asteroiden Bennu kan dundre inn i jorden i løpet av et par århundrer. Et nedslag vil utløse en sprengkraft som svarer til 80 000 Hiroshima-bomber, noe som kan skape enorme ødeleggelser på et område på størrelse med Skandinavia.

Asteroiden Bennu

Bennu ble oppdaget 11. september 1999 av LINEAR-prosjektet, som nettopp hadde til formål å oppdage og overvåke asteroider som kan ramme jorden.

© JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu and AIST.

Nasa har nettopp besøkt asteroiden og tatt prøver med sonden OSIRIS-REx for blant annet å finne ut hvordan Bennus indre ser ut, og hvordan asteroiden vil oppføre seg i et sammenstøt med jorden.

Asteroiden 2000 SG344

Risikoen er betydelig om 50 år

Med en diameter på 37 meter er 2000 SG344 dobbelt så stor som den asteroiden som i 2013 eksploderte over byen Tsjeljabinsk i Uralfjellene. Eksplosjonen sendte den gangen 1500 personer på sykehus og skadet 7000 bygninger.

VIDEO: Meteor sender vrakrester rundt kloden

Risikoen for et nedslag er det forskerne kaller betydelig. 2000 SG344 er den største kjente gjenstanden i solsystemet som har en risiko på over 0,1 prosent for å treffe jorden. De neste 100 årene er det ingen andre gjenstander som har større sannsynlighet for en kollisjon.

Asteroiden 2009 JF1

Racerasteroide er på vei mot jorden akkurat nå

Asteroiden 2009 JF1 er den som tidligst kan bringe oss død og ødeleggelse.

Nasa har anslått at asteroiden kan treffe jorden 6. mai 2022 klokken 8.34 norsk tid.

Asteroide på vej mod Jorden

Asteroiden 2009 JF1 er en av de mindre asteroidene som kan treffe jorden. Farten gjør den imidlertid farlig.