Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tusener av uoppdagede asteroider gå i bane tett på jorden og er kanskje på kollisjonskurs med oss.

© SPL
Universet - Asteroider

7-trinnsplan fra Nasa skal forhindre asteroidenedslag

I januar 2017 var jorden nær ved å bli torpedert av en asteroide som passerte på kortere avstand enn månen. Nå har Nasa utarbeidet en sjutrinns strategiplan som skal hindre at marerittscenariet blir til virkelighet.

Astronomene kjenner til 1786 asteroider som utgjør en mulig trussel fordi de kommer under en avstand på 7,5 millioner km fra jorden og måler over 140 meter i diameter.

De fleste av de største asteroidene på over 1 km er kartlagt, men forskerne anslår at 300.000 romsteiner på over 40 meter fortsatt er uoppdaget.

Med en sjutrinns strategiplan vil Nasa nå oppdage asteroider tidligere, kartlegge banene mer presist og om nødvendig hindre dem i å kollidere med jorden.

1. Oppdag og kartlegg asteroidene

Nye teleskoper både på jorden og i rommet settes i drift i de kommende årene for å oppdage asteroider og kometer og bestemme størrelse, sammensetning og baner.

Et av de nye teleskopene er Nasas Near-Earth Object Camera (NEOCam), som tas i bruk i 2021. I løpet av en fireårsperiode skal teleskopet avsløre to tredjedeler av alle de asteroidene og kometene som er på kollisjonskurs med jorden.

NEOCams infrarøde teleskop har et speil med en diameter på 50 centimeter som kan se på asteroider og kometer helt ned til 30 meter.

Romteleskopet NEOCam skal avsløre to tredjedeler av de asteroidene og kometene som truer jorden.