4 nyheter om asteroider

Et mystisk fenomen forskerne har problemer med å forklare. Det er det bilder fra romsonden Osiris Rex avslører om den mer end 500 meter brede asteroiden Bennu.

1. Asteroide kaster ut kaskader av støv i verdensrommet

Romsonden OSIRIS-REx har forbløffet Nasas forskere med bilder av at asteroiden Bennu kaster kaskader av støv ut i verdensrommet.

Det er observert flere ganger siden sonden ankom asteroiden i desember 2018, og astronomene leter fortsatt etter en forklaring.

2. Asteroide går under i spektakulær dødsspiral

© NASA og ESA

Den fire kilometer store asteroiden Gault går i oppløsning på grunn av sin egen rotasjon.

Astronomer har observert at den roterer på bare to timer, og det innebærer at den har problemer med å holde seg samlet.

Den høye rotasjonshastigheten gjør at den mister materie som blir trukket ut som en lang hale bak den.

3. Vulkaner av jern har herjet på asteroider

Jernholdige asteroider har hatt vulkaner som har spydd ut flytende jern.

Den teorien er nå lagt fram av to grupper av astronomer som mener vulkanismen oppsto da asteroidene ble avkjølt på utsiden mens de fortsatt var flytende i sitt indre. Nærmere studier av asteroiden Psyche vil kanskje bekrefte teorien.

4. Asteroidenedslag har blitt vanligere

Nasas Lunar Reconnaissance Orbiter, som går i bane rundt månen, har gitt ny kunnskap om hvor ofte asteroider slår ned. Ut fra kratrene kan forskerne se at månen – og derfor også jorda – de siste 290 millioner årene har blitt utsatt for 2,6 ganger så mange nedslag som i den forrige perioden.