Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

4 fakta om Jupiter: Fra røde stormer til skjeve magnetfelter

En stor, roterende, rød storm har rast på Jupiter i over 150 år, og nå mener forskerne den er fylt med vann. Og så er gasskjempens magnetfelt faktisk skjevt. Her er fire fakta om solsystemets konge.

1. Det er masse vann i Jupiters røde storm

© NASA/JPL-Caltech

Astrofysikere har undersøkt skyene i den store røde flekken, som er en storm som har herjet på Jupiter i minst 150 år.

De fant tegn på at det er skyer der med store mengder flytende vann. Forskerne vil nå kartlegge vanninnholdet på resten av planeten.

Vannmengden kan avsløre hvordan Jupiter ble skapt.

2. Planetens magnetfelt er skjevt

© Kimberly Moore & Jeremy Bloxham/Nature

Romsonden Juno har foretatt nye målinger som viser at Jupiters magnetfelt er annerledes enn på for eksempel jorda.

De magnetiske feltlinjene går ikke bare ut fra nordpolen og inn ved sørpolen, men også fra nordpolen til et sted like sør for ekvator.

Astronomene vet fortsatt ikke hvorfor det skjer, men det skjeve magnetfeltet kan kanskje fortelle mer om gassplanetens ukjente indre.

3. Jupiters striper kommer innefra