Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Solsystemet

Planeter i solsystemet

Solsystemet

Solsystemet, som jorden befinner seg i, er en del av Melkeveien. I solsystemet går åtte planeter rundt solen i elliptiske baner. I tillegg til planetene består Solsystemet av dvergplaneter, måner, kometer, asteroider og meteorer, samt gass og støv. Illustrert Vitenskap har samlet de viktigste faktaene og beste artiklene om solsystemet på denne siden. Du kan lære om når solsystemet ble dannet. Og om det finnes flere solsystemer i universet.

Planetene i solsystemet

I solsystemet vårt har vi åtte planeter i følgende rekkefølge: Merkur, Venus, jorden og Mars befinner seg i det indre solsystemet og kalles steinplaneter. Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun befinner seg i det ytre solsystemet og kalles gasskjemper. Pluto, som tidligere ble betraktet som en planet, er i dag kategorisert som en av solsystemets fem dvergplaneter. Jupiter er den største planeten i solsystemet vårt, med en diameter på 139 822 kilometer. Dette er elleve ganger større enn jordens diameter. Jupiters måne Ganymedes er solsystemets største måne.

Fakta om solsystemet