Villfaren romrakett er på kollisjonskurs med månen

En løfterakett fra SpaceX har i nesten sju år beveget seg i området mellom jorden og månen. Nå har forskerne en dato for kollisjonen men månen – og de gleder seg!

SpaceX

Forskere forventer at du fredag 4. mars 2022 kan bli vitne til en begivenhet som aldri noen gang har skjedd før: En menneskeskapt gjenstand som utilsiktet styrter på månen.

Gjenstanden er en løfterakett av typen Falcon 9 som er produsert av det private romfartsfirmaet SpaceX. Raketten ble for sju år siden, i februar 2015, brukt til å sende en satellitt ut i det ytre rom.

Men etter å ha avlevert satellitten fikk raketten problemer. Den hadde ikke nok drivstoff til å sette kursen tilbake mot jorden og ble i stedet en kasteball i gravitasjonsfeltet mellom månen og jorden.

Helt siden den gang har løfteraketten gått i en kaotisk bane mellom de to himmellegemene, og nå er den på kollisjonskurs.

Forskere gleder seg

Kollisjonen vil sannsynligvis finne sted rundt ekvator på månens bakside, men forskerne trenger mer data for å beregne det presise stedet og det presise tidspunktet for kollisjonen.

Så snart tid og sted er presisert vil de fokusere på nedslagsstedet og observere det med satellitter som går i bane rundt månen.

Løfteraketten fra SpaceX veier om lag fire tonn, og den forventes å treffe månen med en hastighet på 2,58 kilometer i sekundet.

Forskerne ser fram til hendelsen siden det kan virvle opp ny viten om månens geologi – akkurat som forrige gang en rakett styrtet på månen.

Det skjedde i 2009 og var nå planlagt hendelse foretatt av Nasa.

Den gangen traff forskerne månens sørpol med en rakett på noenlunde samme størrelse, og nedslaget hjalp med å bekrefte at det finnes vann på månen.